Såå irriterad!

Jag förstår verkligen inte poängen med att provocera genom att attackera travare som ridhäst.
 
Det fanns en tid då provocera via en blogg sågs som lite vågat, speciellt eftersom det ofta var unga tjejer och de fick tillfälle att uttrycka sig utan hämningar. Det var lite modigt och en frisk fläkt, även om de ibland kritiserade större delen av sina bloggläsare för att få upp antalet kommentarer och statistik på bloggen.
Men det tiden är över. Nu märker man direkt när en bloggare bara skriver om ett ämne för att provocera. De uttrycker sig klumpigt, det blir lätt missförstånd och sen blir bloggaren själv arg över att läsarna är kritiska tillbaka? Jag absolut vägrar läsa bloggar som rent är ute efter att provocera, hur mycket de än skriver att de är en privat åsikt och att de inte lägger värdering på ägarna eller utövarna så gör dom ju det ändå.
 
Läste precis en blogg där skrivaren ganska brutalt kritiserade ridtravare. Att travare absolut inte skulle få finnas som ridhästar eftersom de inte var skapta för detta, bla bla bla. Detta är ett sådant provocerande inlägg att folk självklart går i taket och sedan skriver bloggaren ett motargument om att läsarna ska lära sig skilja på provokation och egna åsikter....
 
Varför är det ingen som kritiserar Islandshästens roll som ridhäst? Eller Frieser? Eller Quarter? Eller Arab? Eller varför inte det svenska varmblodet som från början var en körhäst?
 
Därför att dessa raser inte är lika utbredda som ridtravarna. Alla som skriver att de aldrig skulle köpa en travare, skulle förmodligen aldrig köpa en Islanshäst heller, eller en Quarter, eller någon annan ras som inte direkt faller in under kategorin för den gren de vill hålla på med. Men istället för att låta det vara där, säga att jag personligen skulle inte köpa en travare för att jag personligen inte vill lägga ner jobbet på att skola om hästen, kanske inte gillar rasen i allmänhet eller vill ha en mer sportinriktad häst. Nädå, det ska vräkas på om hur dåliga travarna är, hur felbyggda de är och hur opassande de är som ridhästar. Och sen säga något med... "Ja inget illa mot er som har travare".
 
Förstår ni inte hur extremt provocerande det är för dem som har travare som ridhästar? Hur ledsna de blir när det framkommer sådana negativa åsikter? Och så påstår dem att de inte skriver för att provocera??
 
Hästen till väster, travare. Hästen till höger är också en travare.
 
 
Vänster: Quarter i de grenar som man från början tog fram Quarter hästar för. Till höger: Dressyr med en Quarter.
 
 
Islandshäst. Till vänster, visad i de extra gångarterna de har. Till höger. En dressyrinriktad Islänning.
 
 
Till vänster, en av världens bästa travhästar. Till höger: En av Sveriges absolut bästa hopphästar idag. Vilken av dessa två hästar har det exteriöra yttre för att bli en bra ridhäst?
 
 
Många hästar föds icke rastypiska. De ser ut som ett halvblod fast de är en travare, de ser ut som en travare fast det är en arab, eller en Frieser som ser ut som en åsna, ni förstår poängen.
 
Om en ridhäst är bra eller inte som ridhäst beror faktiskt mest på hur den är utbildad. Sätt upp professionella ryttare på vilken ras som helst och jag lovar att dom kommer lyckas göra en bra ridhäst är djuret. Kommer hästen att nå OS? Förmodligen inte, men hur många av våra normala ridhästar gör det i alla fall? Att vara en bra ridhäst har inget att göra med vilken ras den är, det kan underlätta i utbildningen att hästen är korrekt i kroppen men det finns massor av elithästar som definitivt inte alls är speciellt korrekta, eller hela för den delen. Att en häst är avlad för ett speciellt syfte, betyder inte att den inte går att använda till något annat.
 
1 Josefin:

skriven

Haha, älskar att mina åsikter om rasen kan få dig att skriva ett helt inlägg om det. Snacka om att bry sig och bli provocerad - Vilket jag var ute efter med mina val av ord i texten.

Svar: Och sen skriver du ett helt inlägg senare att du inte alls var ute efter att provocera....? Jag förstår inte poängen med att blogga på ett vis som gör att man blir illa omtyckt?
Jeanette

2 Josefin:

skriven

Jag har till och med skrivit att det var för att provocera, men att vissa (de flesta) inte ens ids kommentera utan förstod att jag drev en aning med mina ordval. Tyck vad du vill om mig, jag kommer ändå inte börja gilla varmblod :)

Svar: Att du inte gillar dem var inte poängen. Jag skulle aldrig heller köpa ett varmblod, de passar inte mig. Men jag skulle aldrig, aldrig, aldrig skriva så som du gjorde. Förstår du inte hur ledsen andra kan bli över ett sådant inlägg och hur mycket du bidrar till att spä på fördomar och elakheter inom ridsporten??
Jeanette

3 Jenny :

skriven

Bra skrivet Jeeanette! :-)

Svar: Tack så mycket. :D
Jeanette

4 Alexandra:

skriven

Jätte bra skrivit! Har heller inget varmblod men blev mäkta irriterad. Ja det är verkligen att spä på mobbing och orättvisor i vår sport. Det finns dom som köper travare för att de inte har råd med en klumpsumma på 50'. Jag håller då verkligen med dig! Provocerande eller inte, jag tog då åtminstone illa upp och jag tycker oavsett vad man är ute efter inte okej att skriva på det sättet... Sen får man ha sina egna åsikter och så är det alltid! =) Heja dig!

Svar: Tack så mycket! Och heja dig också! Läste också ditt inlägg, superbra! :D
Jeanette

5 Linda:

skriven

Fast quarterhästen är ju framavlad från början för att användas som en arbetshäst ute på rancherna, inte för att gå i en western pleasure. Sen att rasen idag tagit olika vägar inom aveln för att vara " survival of the fittest" för just den grenen var och en vill tävla är ju en helt annan fråga. ;)

Svar: Det var bara en bild på westernridning i allmänhet och inte just specifik gren. :) Precis som Islandshästbilden. Och vad jag vet så avlar man fram pleasure hästar idag precis som man har dressyrstammade halvblod, eller har jag fel? :)
Jeanette

6 Linda:

skriven

Helt riktigt!

Aveln pekar antingen åt reining, kogrenar, pleasure eller allaround (pleasurekroppen utan riktigt lika kvalitativa gångarter).

Det finns inte en seriöst tävlingsmänniska som vill tävla pleasure/allaround som går och köper sej en renavlad ko- eller reining häst. Lika väl som en som vill rida koklasser eller reining skulle aldrig köpa sej en pleasurestammad häst.

Svar: Fast begränsar man sig inte väldigt mycket då? Det finns ju rena dressyrstammade hästar som blir fantastiska hopphästar. Våran svenska Briar som gått OS i dressyr är ex. hoppstammad. :P Så även om man avlar för en viss gren så kan ju hästen visa andra talanger. :)
Jeanette

7 Linda:

skriven

Grejjen är den att egenskaperna hos dom olika inrikningarna är så specifika... Kroppsbyggnaden dom emellan är en stor del i deras "form to function". En pleasurehäst är mer högrest än en kohäst och skulle näst intill bryta ihjäl sej om den skulle utföra dom rörelserna en kohäst gör i sitt arbete. Kohästens kropp är byggd på ett helt annat sätt för att kunna utföra sitt arbete och därmed har den inte alls gångarterna som krävs för att kunna vara konkurrenskraftig i pleasureklassen. Ridbarheten skiljer sej mycket också. Kohästen är byggd för att jobba(cutta kalvar), pleasurehästen är byggd för att ridas och visas upp, om du förstår skillnaden..? Svårt att sätta ord på.

Sedan är lynnes nått som skiljer sej också. Kohästen (och vissa reiners) har cowsense. Alltså känslan för att valla kossor/kalvar. Pleasurehästen har inget cowsense kvar överhuvudtaget. Det är helt bortavlat.

Nu har vi bara en renavlad halterhäst i Sverige, men den är inte byggd för att ridas på över huvudtaget. Den har inte kropp att genomföra en riktig ökad trav överhuvudtaget. Den är avlad för att stå still och se snygg ut, krasst sagt, men det är sanningen.

Aveln är har blivit så specifik helt enkelt. Här i Sverige är vi dessutom inte alls lika specificerade som dom är i USA. Du kan i Sverige se en kohäst i en trail, eller en reiner i en pleasure, om än sällan, så händer det.

'Quarterhästen är en mångsidig häst'. Jag skulle mer vilja säga att rasen Quarter är en mångsidig ras, då det finns olika typer av hästar inom rasen. Du har sällan en individ som är mångsidig, där finns ett undantag i Sverige. Docs King Calibar ; har cuttar och har cowsense. Han rider trail och western riding, dressyr och hoppning till och med fälttävlan. Men han har inga gångarter för att kunna slå dom renavlade pleasurehästarna i en pleasureklass.

Man är begränsad jovisst, men sällan så är du intresserad av kossor/reining om du rider pleasure/all around och vice versa. Sen kostar det så mycket pengar att en normal Svensson inte har råd att hålla på med flera inriktningar.

hoppas där blev nån klarhet! ;)

Svar: Jag förstår hur du menar och tittar man på USA så är väll allt mycket mer extremt där. :P Men poängen med inlägget var ju lite att hästar ofta går att använda till annat än vad den är avlad för att gå som. Även om de inte har de bästa gångarterna för dressyr så klarar de flesta av det, samma sak med hoppning och även western kan de flesta raserna gå, även om de inte tar sig till några högre nivåer. :)
Jeanette

8 Amanda Svensson:

skriven

Riktigt bra skrivet!!

Svar: Tack! :)
Jeanette

9 Yvonne Larsson:

skriven

Mkt bra skrivet! Jag blev också upprörd och kände mig provocerad av inlägget. Speciellt då jag sedan många år bedriver ridskole och kursverksamhet där många ridtravare fungerar som uppskattade lektionshästar. Att påstå att dessa hästar inte skulle få finnas enbart pga sin rastillhörighet fick mig att reagera starkt. Dock lugnade jag ned mig något efter att ha varit in på och läst fler inlägg på den bloggen där det så klart framgår att bloggerskan är väldigt ung och omogen samt saknar både livserfarenhet och även i viss mån empati, förståelse och tolerans. Jag tror att tjejen har bitit sig själv i svansen och nu kommer förlora väldigt många läsare genom att hon uttrycker sig som hon gör.

Svar: Tack så mycket. 😊 Vad roligt att dina fungerar bra i verksamheten! Jag hoppas också att hon möjligen tänker efter lite innan hon skriver negativa saker igen.
Jeanette

Kommentera här: