Sälja sin gamla häst?

Såg precis en annons som gör mig lite beklämd. En 25 årig häst som skulle säljas.
 
Hästen på bilden har inget med inlägget att göra.  
 
Annonsen krävde att nästa hem skulle bli livslångt och endast skulle användas till promenadhäst. Jag kan tänka mig att om man har en gammal, men ändå rätt fräsch 25 + häst att det känns hemskt att avliva den bara för att personen kanske inte kan ha kvar hästen längre. Det är ju inte så man resonerar med en yngre häst, utan dem säljer man vidare till ett nytt bra hem.
 
Men när hästen börjar bli gammal till åldern, man har haft den länge och finner att man av olika anledningar inte kan/vill ha kvar gamlingen, så anser jag någonstans att man bör ta sitt ansvar och avliva hästen. Hur fräsch hästen än är just då så är den ändå rätt gammal, 20-25 år brukar vara den ålder som hästar kommer upp till. En 20 årig häst har förmodligen varit med om en del i sitt liv, kanske bytt ägare några gånger, bytt stall och hästkompisar, tävlat och tränat hårt, varit skadad eller fått föl osv. Det känns inte riktigt rätt att begära en nystart igen när hästen nåt en ordentlig ålder.
 
Sen skulle jag vara mycket orolig över hemmet som hästen hamnar i. Hur mycket man än KRÄVER och skriver kontrakt så finns det inget som hindrar den nya ägaren från att göra som den vill när köpet väl är igenom. Köparen kan sälja hästen vidare även om hon lovade ett livslångt hem, hon kan träna och rida hur hårt hon vill, trotts att hon bara ville ha en promenadhäst. Det finns inget du som fd ägare kan göra åt saken.
 
Jag tycker det är väldigt sorgligt att se annonser där gamla hästar säljs för en billig peng. Hur väl ägaren än menar med att hästen mycket väl skulle kunna må bra i några år till hos en ny ägare så tycker jag personligen inte att det är värt risken. Hellre att låta hästen somna in när den mår bra för sin ålder, i en bekant miljö med sin ägare än att den hamnar någonstans där de låter hästen förfalla med åldern.
 
En gammal häst som såldes vidare... och vidare.... och vidare....

Vad tycker ni om ämnet?
 
1 Jenny:

skriven

jag håller helt med. Jag har också sett annonserna och undrar hur de tänker... Jag är lite rädd för att ert ligger ekonomi bakom en del. Det kostar en del att avliva och framför allt att ta hand on kroppen ifall den inte kan grävas ner. Nej då skjuter de över det till någon annan om det går. Fast jag undrar om det verkligen finns köpare till de här seniorerna?

Svar: Precis, det har säkert en del med pengar att göra, och samtidigt att de själva tycker det är jobbigt att ta beslutet att avliva så de försöker putta over det till någon annan. :/ Tror inte heller det finns så jättemånga seriösa köpare till så gamla hästar. Det är ju lite som att köpa ett problem som man faktiskt vet inte kommer att gå att ordna, för hasten blir ju aldrig yngre.
Jeanette

Kommentera här: