Kolik Nr 2.

Igår hade Ferro kolik igen...
 
Det började förmodligen redan under dagen när han gick i hagen. Jag såg honom från stallet att han krafsade lite slött med ena frambenet i marken, så brukar han göra när han är törstig så jag tänkte att vattnet nog var slut. Fyllde en hink och när jag sedan började gå mot hagen så såg jag hur han rullade sig och sedan låg kvar. Blev lite fundersam men det var också den första riktigt varma vårdagen för i år, så tänkte att han faktiskt kanske tyckte det var varmt och ville ligga och sola. Det är inte jätteovanligt att han gör det på sommaren. Han reste sig när han såg att jag kom men han var inte så intresserad av att dricka. Verkade som vanligt annars.
 
Några timmar senare när jag skulle ta in hästarna för kvällen så såg jag att Ferro låg ner i hagen igen. Jag tar alltid in Heredero först, sedan de stora stona och sedan Ferro. Han låg ner under hela tiden jag tog in de andra och reste sig inte förrän han såg att jag gick emot hans grind. Han verkade väldigt trött och hade fortfarande kvar höet i hagen som jag lagt i hagen tidigare under dagen.
 
Så fort han kom in i boxen så kissade han, vilket är normen för honom att göra. Sedan stod han bara stilla. Han rörde inte höet i boxen. Efter att jag tagit in småhästarna så tog jag ut Ferro i hallen. Tänkte se om han verkade ha ont i magen så att han ville rulla sig, men det verkade han inte ha. Tog tempen, ingen feber. Tog puls och andning. Inget udda där. Slemhinnorna såg normala ut. Han bajsade även igen. Men han verkade jättetrött. Ögonen halvslutna, huvudet i backen, öronen rakt ut. Ända gången han rörde på sig var för att krafsa till halmen så att han kunde lägga sig ner. Sedan låg han en stund, utan att vilja rulla sig och reste sig sedan igen. Stod stilla i någon minut och lade sig sedan ner igen.
 
Jojo kom ut och tittade på honom. Hon knackade en del på hans mage, men han hade ingen ömhet någonstans. Han hade också normala tarmljud på båda sidorna av magen. Vi kunde inte hitta något egentligt fel på honom förutom att han inte ville äta, verkade supertrött och ville bara ligga ner.
 
Så vi tog ut honom i hallen och lät honom springa. Det hade han inga problem med. Han sprang på i trav i ca 10 minuter innan vi tog in honom igen. Då verkade han bli värre. Han försökte lägga sig ner även när vi stod i boxen, han la sig även på sidan och verkade på väg att börja rulla sig, när han stod upp verkade han obalanserad och slog rumpan i väggen när han vände runt i boxen.
 
Ringde till distriktsveterinärerna som var på ett annat besök men skulle komma så fort hon kunde. Jojo gick tillbaka in i huset för att titta till hundarna en snabbis och jag satt inne i boxen med Ferro och försökte få honom att dricka ut en hink. Ferro var helt borta i blicken.
 
Helt plötsligt då när jag satt där så kom det ett ljud från hans mage som lät ung som en blandning av åska och en traktor. Min första tanke som poppade upp i huvudet var att "Nu jäklar sprack något!" Sedan följde en lång harang av underliga ljud från Ferros mage. Det var så högt att till och med de andra hästarna reagerade och såg förvånade ut.
 
Och nu jäklar så kunde man se hur Ferro lixom vaknade till och tittade på mig. Han ser lite halvförvånad ut över att jag sitter där alldeles rödgråten med en hink framför honom, och tar sedan en tugga hö och mumsar... Jojo kommer tillbaka till stallet och jag står och pekar på Ferro "Titta!"
 
Så jag ringde tillbaka till veterinären och sa att hon inte behövde komma utan vi avvaktar istället. Ferro står nu helt stadigt och äter sitt hö. Han verkar inte alls besvärad längre. Så vi beslutade oss för att gå in och äta middag och sedan titta till honom igen senare. Även då verkade han piggare, han hade ätit litegrann men verkade inte ha druckit. Så jag la några morotsbitar i vattenkoppen och gav honom även blött lusernhack, vilket han åt med glädje.
 
Senare på kvällen tog jag ut honom och lät honom springa igen. Han hade då druckit, bajsat och började äta normalt. Lämnade stallet halv ett på natten och då såg han helt normal ut.
 
Pju... Detta är andra gången på kort tid som Ferro fått kolik och då har han ALDRIG under de resterande sju åren jag ägt honom haft minsta tecken på kolik. Så nu ska han in till veterinären för att undersöka tänderna för att se så att han inte har fel någonstans och att han inte tuggar ordentligt, sedan ska han åter igen gå på specialfoder för att se om det är magsåret som spökar.
 
Det var inte en rolig kväll det där inte...
 
 
1 Anonym:

skriven

Hej vännen usch vad hemskt!! Tur det gick bra. Pröva ge loppefrö. Jag ger Felicia i dl varje dag. Kram marianne

2 Anonym:

skriven

Hej vännen usch vad hemskt!! Tur det gick bra. Pröva ge loppefrö. Jag ger Felicia i dl varje dag. Kram marianne

Kommentera här: