Behöver hästen en "människofri" dag?

En tråd på hästforum startades upp om hästen behöver en vilodag ifrån människor.
Många är överrens om att hästar behöver vila från arbete, men behöver hästen vila från dig som ägare?
 
Jag anser så här: Om du spenderar timmar med din häst varje dag, och med timmar så menar jag massor av timmar, allt från 6 till 12 timmar om dagen, där du kräver absolut lydnad, total focus och koncentration på dig så Ja, hästen kan möjligen behöva en ledig dag ifrån dig. Är du i stallet och skriker, pratar högt, spelar hög musik, kräver att hästen ska göra saker hela tiden så ja, den lär bli less på dig. Bråkar du med din häst? Ständiga konfliker, arga röster, stamp i marken och svischande med armar, rep eller spö, så ja, din häst vill förmodligen gärna ha lite ledigt.
 
Men om du som normal människa, under hästens motions vilodag, ändå gosar med hästen, ger den lite extra massage med borsten, friserar till det som inte hinns med under vardagen så behöver hästen ingen vilodag ifrån dig. Om du går ut och går med hästen i skogen på en promenad istället för att rida på den så lär hästen uppskatta detta. Om du tar dig tid att umgås med hästen helt utan prestationskrav eller tidspress så kommer hästen inte tycka att det är jobbigt att du är där.
 
Den största delen av hästägare som har sin häst som hobby verkar normalt spendera några timmar i stallet per dag. Allt från 1-4 timmar verkar vara normen. Detta betyder att hästen har minst 20 timmar under resten av dygnet på sig att vara ifred. Den står och vilar i boxen, är med kompisar ute i hagen eller äter sin mat.
 
Jag skulle bli fundersam om min häst inte ville umgås med mig. Då skulle jag fundera på om jag gjort något fel. Är han överansträngd? Har vi tränat för hårt med för mycket press? Jag vill att min häst ska bli glad när han ser mig. Han ska tycka att det är roligt när vi gör saker tillsammans. Gör vi då så mycket att han måste vila från mig, då är jag fel ute.
 
Någon skrev att man kunde jämföra med att få ledigt från skola/jobb. Det är en dålig jämförelse. Både skola och jobb är ofta många timmar per dag, press, stress och många andra måsten. Vill man jämföra sig själv med ett jobb eller en skola när man bara umgås med hästen får man nog sänka sina krav lite och lära sig att umgås med hästen prestationslöst.
 
Att man däremot ger hästen en människofri dag för att man själv inte har tid, vill själv ha en hästfri dag eller är sjuk osv, är ingenting som hästen tar skada av. Massor av hästar står utan särskilt mycket människokontakt och mår prima. Men det man får tänka på är att man ger hästen människofritt är människans val, inte hästens. De flesta hästar (som inte blivit illa behandlade och inte tycke om människor) gillar att bli omhändertagna och klappade en stund varje dag. :)
 
 
 
1 Ida:

skriven

På sommaren kan Leslie ibland strunta i mig och istället vända ifrån och gå och äta gräs istället.. Fine för mig och då skiter vi i ridningen den dagen, men detta gör hon bara om vi ridit ett par tre dagar på rad och det är gött att hon visar att "det räcker nu, idag vill jag ha ledigt!"..

Kommentera här: