Sos jag behöver hjälp.

USA:
 
"911, where is you emergency?"
"123 Main St."
"Ok, what's going on there?"
"I'd like to order a pizza for delivery."
"Ma'am, you've reached 911"
"Yeah, I know. Can I have a large with half pepperoni, half mushroom and peppers?"
"Ummm…. I'm sorry, you know you've called 911 right?"
"Yeah, do you know how long it will be?"
"Ok, Ma'am, is everything ok over there? do you have an emergency?"
"Yes, I do."
"..And you can't talk about it because there's someone in the room with you?"
"Yes, that's correct. Do you know how long it will be?"
"I have an officer about a mile from your location. Are there any weapons in your house?"
"Nope."
"Can you stay on the phone with me?"
"Nope. See you soon, thanks"
 
Sverige:
 
"Min mamma har blivit mördad av en inbrottstjuv och jag har låst in mig på vinden! Ni måste komma!".
"Ta det lugnt så jag förstår vad du säger".
"Ni måste komma nu!"
"Varför då?"
"För att han har tänt eld på huset och jag kommer inte ut!"
"Tänt eld på huset?"
"JA det väller in tjock rök!"
"Men då borde du ju hosta".
"Snälla ni måste komma!"
"Är det inte kallt på vinden?"
"Va? Ja, men det är ett uppvärmt rum! Kommer ni?"
"Är det någon i huset?"
"Ja, det är en inbrottstjuv, han har mördat min mamma!"
"Nej men är du säker på det?"
"Ja jag såg det! Ni måste komma!"
 
 
Jag har bara ringt 112 en gång i mitt liv, (tack och lov). Jag var smått hysterisk och storgrät och kvinnan i luren sa då åt mig att lugna ner mig och när jag fått ur mig varför jag ringde så sa hon bara att hon kopplar mig vidare till polisen. Jag trodde på något vis att polisen skulle veta varför jag ringde så det tog ett tag av förvirring från bådas sida innan jag förstod att polisen inte hade en aning om varför jag blivit ditkopplad. Där fick jag i alla fall den hjälp som jag behövde.
 
Jag tycker verkligen att SOS alarm i Sverige skulle behöva en stor dos med förståelse och medkänsla för de som ringer. Visst, det finns säkert massor av folk som busringer dit, men jag kan tycka att det egentligen inte spelar någon roll. Ta alla samtal med allvar så slipper vi sådana skandaler som ni varit med att folk dör för att SOS inte tagit samtalet på allvar.
1 divorce your horse:

skriven

Så sant! En gång när jag ringde tog det över 4 minuter innan de ens svarade, snacka om panik man får då...

Svar: Fy vad fruktansvärt! När jag ringde svarade dom på en gång men jag blev ju som sagt vidarekopplad...
Jeanette

Kommentera här: