Ingen får rida min häst!

Att vi hästmänniskor är extremt känsliga när det gäller våra hästar är något som alla vet. Många har svårt att ta emot råd, att ändra sitt tankesätt om någon har en annan åsikt om ex. träning och nåde den som säger något illa om ens häst!
 
Något som vissa verkar tycka är lite extra känsligt är att någon annan skulle rida ens häst. Många verkar kunna låna ut sin häst till någon lite mindre kunnig kompis att åka runt på men många tackar nej till erbjudandet att någon kunnig skulle rida hästen under ledighet, sjukdom eller när man är för upptagen för att rida själv. Ofta är ursäkten att hästen en enmanshäst som bara ägaren kan rida, eller så skulle hästen bli förstörd om någon annan red den.
 
Man måste ha ett väldigt stort ego om man tror att man är en så duktig ryttare att ingen annan i hela värden skulle kunna rida ens häst utan att förstöra den. Att sedan skriva detta rakt ut på ett öppet forum så som en blogg måste vara en riktig käftsmäll för den personens vänner som erbjöd att hjälpa till med hästen. "Nähä... Jag får inte rida hästen för jag kommer tydligen att förstöra den...". Jisses vilken duktig ryttare ägaren till hästen tycker att andra är, (eller inte!)
 
Att hästen skulle vara en enmanshäst som bara ägaren kan rida är också ett sorts förlängt ego från ägaren sida. Om bara jag kan rida hästen så betyder det att hästen bara accepterar mig, att jag gjort något alldeles exceptionellt bra med pållen och att jag kanske är liiiite bättre än alla andra. Det betyder också att jag har möjligheten att trycka ner de andra som erbjuder sig att hjälpa till med att "nä, han vill bara ha mig".
 
Att däremot helt ärligt säga, rakt upp och ner, "Nej, jag vill inte ha hjälp med ridningen, men tack för erbjudandet", verkar sitta långt inne. Att helt enkelt erkänna att det finns massor av folk som skulle kunna rida hästen bra, förmodligen även bättre än jag själv, men jag vill helt enkelt inte att någon annan ska rida på min häst. Det är min häst, jag är possessiv och egoistisk när det gäller honom och det står jag för. Jag måste inte skylla på andra för att få en orsak till varför jag vill ha min häst för mig själv.
 
Nu rids ju inte Ferro, men tidigare kunde jag vara väldigt motvillig mot att andra skulle rida på honom. Det hade inget att göra med att han är enmanshäst eller att jag trodde de skulle förstöra honom, utan det är ju MIN HÄST! Att låna ut honom till en kompis då och då gick bra, men att någon erbjöd sig att rida honom eller ville prova för att de tyckte han såg fin ut, det gick inte för sig. Men det är helt okej. Man får vara egoistisk när det gäller ens egen häst. Det finns inget som säger att man måste låna ut den, ingen oskriven regel att har man en snäll häst så är man konstig som inte låter andra rida.
 
Nej, skriv/säg inte sådana saker som enmanshäst eller att andra skulle förstöra din häst, säg som det är istället.
 
 
1 Joanna- Journalist och föreläsare med Autism:

skriven

Vi du länkas inför mina 600-800 unika läsare/dag i en vecka?

Nu har du chansen!

http://www.domkallarmighannes.com/2015/02/veckans-blogg_8.html

Gillar du inte sådana här kommenterar eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en bra dag:)


2 Anonym:

skriven

Varför rids inte ferro just nu :)?

Svar: Han är glad pensionär. :) Han drog på sig en del skador som efterföljde varandra så han blev stående rätt länge och har inte mycket till muskler kvar att rida på. Det kommer att ta ca 1 år av återuppbyggnad på grund av hans ålder för att kunna rida på honom igen så just nu går han bara som lekfarbror till unghästarna. :)
Jeanette

3 Anonym:

skriven

fin blogg. jag har läst inlägget du skrivit å jag kan bara gå till mig djälv då jag tävlat dressyr på hög nivå. jag har aldrig haft nåhon ryttare som rider mina tävlingshästar som är duktiga eller bättre än mig...förutom om jag har haft långa perioder då jag varit sjuk el borta. detta har inget med att jag är bättre än alla andra att göra utan att mina hästar e så känsliga så om nån som....tja inte e så bra som lixom bara styr runt hästen rider den så är det ingen skillnad när jag sitter upp å rider den sen. men om jag humpar upp en duktig ryttare som rider hästen med andra hjälper än vad jag själv rider med så upplever jag mina hästar mer konfunderande över vatflr det blir stor ändring i ridtyp om du förstår vad jag mebar..

Svar: Absolut, jag förstår vad du menar. Man skulle kunna säga att du rider efter en annan "lära" än de andra ryttarna gör. :) Och det är en sak att säga "Jag vill inte göra min häst förvirrad", vilket ju inte betyder att den andra ryttaren inte rider bra, utan bara har ett annat sätt att rida än ägaren, än att säga "Du förstör min häst". :P
Jeanette

4 Emelie Andersson:

skriven

Jag har fått bita ihop, för jag var sån förut pga en ruskigt tråkig incident med min dressyrponny jag hade i tonåren som skulle bli riden av en tjej medans jag var utomlands och han hade under de två veckorna gått från lugn och harmonisk till nervvrak och tokkänslig i skänkelläget. Jag hade efter det väldigt svårt att låna ut mina hästar, eftersom jag trodde de skulle bli förstörda.
De senaste åren har jag svalt oron och bland annat haft medryttare som gjort toppenjobb plus ofta haft en duktig tjej som ridit när jag kikat på för att få hjälp att ta mig igenom problem jag haft under ridning, sånt där som är svårt att peka på om man inte ridit själv och inte är en supertränare. Men jag kommer förmodligen inte sätta upp någon annan om vi inte har ett tydligt syfte med det.

Svar: Jag förstår dig. Speciellt när man har haft dåliga erfarenheter som du haft. Och det är en sak att inte vilja sätta upp andra ryttare pga. oro än att rakt av tycka att andra ryttare är "för dåliga" för att rida ens häst, om du förstår vad jag menar. :)
Jeanette

Kommentera här: