Aj...

Efter insläppet av hästarna så hade jag tid över att verka Gia, unghästen i stallet. Ställde henne i gången precis utanför boxen och la grimskaftet runt en bjälke. Jag brukar annars verka henne i boxen men jag hade lagt in helt ny halm åt henne och den räckte mig över knäna så det såg besvärligt ut redan där.
Jag har aldrig haft henne uppbunden på det viset förut så jag visste inte hur hon skulle reagera på att sitta fastspänd. Stog en stund och borstade henne, vilket hon gillar och matade med lite morötter. Hon brydde sig inte alls om att hon stod fastbunden och reagerade inte ens när Staci bet henne i baken. :P
 
Själva verkningen gick bra, hon blev uttråkad när jag hade hunnit till sista bakhoven och ville inte stå stilla men då hade hon ändå skött sig väldigt bra tills dess så det gjorde inte så mycket.
 
Det värsta med att verka hästarna själv är att jag varje gång gör illa händerna. Om det inte är för att jag skär mig på hovkniven, så klämmer jag mig i hovtången eller råkar raspa mig över fingrarna. Aj. Jag har massor av ärr på händerna efter år jag verkat hästar och gjort mig illa. Det är ju väldigt sällan några större sår, inget som ett plåster inte tar hand om, men det gör ju ont som fasen att klämma huden i hovtången! Jag har provat att jobba med handskar men jag har ännu inte hittat några som är så tunna att de inte stör mig samtidigt som de inte får vara för hala.
 
När jag är 40 kanske jag lärt mig att hålla undan fingrarna från verktygen? :P
1 Anonym:

skriven

Hej hjälper nog inte att fylla fyrtio år man gör illa sig ändå :-)
Fin blogg
En liten fråga. Ser att du rider i en sadel som jag drömmer om att skaffa men jag har bara fått att det inte funkar att rida ut i skogen och rida lätt i den ! Vad känner du?
Vad är det för märke och var har du köpt den?
Mvh Malin

Svar: Haha, nä det gör det nog inte. :P Menar du vaquerosadeln? Den spanska? Jag tycker den är underbar att rida i! I början tyckte jag däremot att den var väldigt hård och bred och svår att sitta i eftersom jag är van vid smala dressyrsadlar. :P Men efter några gånger så vänjer man sig och kommer på hur man ska sitta. Självklart kan man rida lätt i sadeln, men det kan kännas lite "klumpigare" än i en engelsk sadel eftersom den är så bred. Jag brukar sitta ner och man sitter som ett smäck så det är ingen sadel som man direkt behöver rida lätt i. Själva sadeln är ju i grunden en arbetssadel, föregångaren till en westernsadel. Den är utformad att rida i timmar så självklart kan du rida ut i den. :P
Tror märket heter Marjoman och den är köpt i Spanien.
Med vänlig hälsning Jeanette :)
Jeanette

2 Isabelle Johansson:

skriven

Oj dåå! ;) Hoppas att du får en bra helg!

Svar: Tack så mycket. Detsamma!
Jeanette

3 Divorce your horse :

skriven

Haha.. ja varför ska det vara lätt när det kan vara svårt ;)

Svar: Precis! :P
Jeanette

4 Ella:

skriven

Ajaj! Hoppas du inte fick för ont!

Svar: Haha, nädå. Som tur är så läker händer rätt fort. :P
Jeanette

Kommentera här: