Dödande!

Det finns inget som dödar blogglusten så mycket som icke fungerade internet!
 
I alla fall... Utställningen som jag och Jojo sagt ca 500 timmar på, helt oavlönade, otacksamma, slitsamma, ideella timmar som kunde ha spenderats på så mycket annat, blir inställd.
 
Folk verkar inte förstå hur mycket jobb det krävs för att anordna en utställning av denna kaliber. Hur många människor det krävs samt hur mycket det kostar!
 
Enligt våran preliminära budget så kostade utställningen allt som allt ca 54 000 kr. På 32 anmälda hästar och ca 20 000 kr i sponsorpengar skulle vi få ihop utställningen ung. plus minus noll. Vi ringde in vänner och bekanta som kunde ställa upp gratis som funktionärer, vi behövde minst 10 stycken för att fylla de poster som behövs samtidigt. De fick boende och mat under utställningen (dock ingen ryttarmiddag som de får stå för själva).
 
Vi ringde runt till olika anläggningar, tog emot prisförslag, diskuterade olika lösningar, datum för sista ångerdagen, antal boxar, boendeförslag på anläggning mot förslag i närheten. Fanns det cafeteria? Möjlighet till ryttarfest? Vem ska anordna maten? Vad kommer den att kosta? Hur tar man sig dit? Flygplats i närheten för domarna? Hur tar dom sig från flyget till anläggningen? Boende till domarna?
 
Sen ska proppen skrivas. Den måste vara så detaljrik att ingenting missas eller är oklart eller kan misstolkas. Vi måste sätta oss in i reglerna så pass ordentligt att vi själva vet vad vi skriver om. Jag som kom in i den här PRE världen för två år sedan och hade en stor roll i förra årets utställning fick mig en riktig cash cours i PRE regler... Proppen ska publiceras på våran hemsida (som jag sköter), skickas till andra föreningar tillsammans med inbjudan både i Sverige och utomlands. Sedan ska medelandet skrivas. Det ska vara extremt detaljrikt. Ingenting ska falla igenom. Det ska stå vad man ska göra när man kommer fram tills man åker därifrån. Finns det ingen anläggningsskiss så måste jag rita en.
 
Affischen ska designas. Hur ska den se ut? Har någon program i datorn att göra en sådan? Vem gör den?
 
Sen har vi funktionärslistan. Vem ska stå vart? Finns det avbytare? Har funktionären kompitens att sitta som sekreterare (spanskpratande) eller i sekretariatet (datakunnig)? Kan dom ta sig dit på ett bra och billigt sätt? Ofta är det vi som anordnar som ser till deras resor också.
 
Sponsorer.... Jag vet inte hur många mail och samtal jag har i min logg... Hundratals... Det ska utformas sponsorbrev, skickas ut till alla som kan vara intresserade av att sponsra, både i Sverige och utomlands. Det ska följas upp med samtal, fakturor, inbetalningar, mottagande av reklam och övrigt. Om sponsorerna ska finnas på plats så ska de tas emot, visas runt osv, vem gör det? Det ska ordnas monterplatser och sättas upp reklam på plats. Ska sponsorer från föreningen få rabatt? Hur gör vi för att locka sponsorer?
 
Ta emot anmälningar, se så att allt stämmer med uppgifterna. Kontrollera inbetalningar. Skicka bekräftelser och påminnelser. Lista de som ska ha box, de som ska vara med på saluvisningar, osv. Svara på miljoner frågor om allt och alla.
 
Katalogen.... Lista alla hästar på rätt plats, med rätt handler, ryttare, ägare och uppfödare. Sponsorloggor samt reklam ska samlas in och klistras in på rätt plats. Det ska finnas förklaringar till publiken som inte är kunniga. Vi ringer runt och tar emot offerter från olika företag, diskuterar färger och sidor och material. Vad är bäst och billigast? När kan vi senast skicka in den?
 
Domare: På ANCCES sida finns en lista över alla domare. Men inga kontaktuppgifter så man får då maila ancce som skickar mailadresserna till alla domare. Sedan får vi skriva ett standardmail som vi sedan skickar till översättare och sedan skickas ut till domarna. Vi får in prisförslag, andra krav som domarna har, måste ta i beräkning hur långt de har till flyget från där de bor, måste de byta flyg? Vi får ofta svar på spanska, måste använda översättare för vidare kontakt. Boka den domare som passar oss bäst och sedan meddela alla andra och tacka för visat intresse. Ta emot bokningsuppgifter för att kunna boka flyg och sedan sitta och leta efter de billigaste och bästa flygresorna.
 
Rosetter och priser: Vilka är bäst och snyggast? Vi vill ju inte ha tråkiga rosetter! När måste beställningen skickas? Förra året blev vi hemskt medvetna om att det är svårt att få det rättstavat via telefon så allt ska skickas via mail. Vi ringer runt för att få prisförslag, är det kanske billigare att köpa rosetter från ett företag och gehäng från ett annat? Ska vi bara ha rosetter eller även pokaler? Hur vill vi ha med extra priser till bästa handler och övriga icke officiella vinnare?
 
Allmän kontakt med Grevagården, ANCCE och styrelsen ang. olika frågor som dyker upp, diskussioner och beslut som tas på vägen. Frågor och funderingar och diskussioner. Hur gör vi med det här och det där?
 
Konstant kontakt med PRE ägare, medlemmar osv via hemsidan och facebook. Så fort något nytt kommer ut så ska det ut på hemsidan och facebook, det ska spridas på de grupper vi har tillgång till så att så många som möjligt blir medvetna om vad som händer.
 
UTÖVER allt detta så ska man hela tiden stå till svars för varför prissättningen ser ut som den gör, varför man valde att lägga utställningen just där, varför vi valde att utforma på detta vis osv. Ofta kommer anklagelserna från folk som man vet absolut inte har något som helst eget intresse av att ställa ut... någonsin.
 
Det är JÄTTEJOBBIGT att anordna en utställning. Det är JÄTTEJOBBIGT att vara den som slitit livet ur sig för att andra ska få komma på en trevlig utställning och visa sina hästar.
 
Vi (Jag och Jojo) har egentligen inte frivilligt tagit på oss att anordna denna utställning. Det blev lixom vi eller ingen. Och vi ville ju ändå att det skulle anordnas en så då fick vi göra det själva. Så vi har lagt ner ett jävla jobb för att NI ska få tillfället att komma. Att folk inte anmäler sig, skitsamma, det kan väll hända... Men all kritik och skitsnack, alla ifrågasättanden osv.
 
Om ni så gärna vill ha insyn, ha bestämmanderätt, åsiktsrätt, vara med och tycka och tänka, så varför inte gå med i utställningsgruppen och HJÄLP TILL???
 
 

Kommentera här: