Desensitization

Jag visste knappt att det fanns en översättning på det ordet men det gör det... hyposensibilisering. Det är mest ett ord man använder inom medicin där man gradvis vänjer in kroppen vid ett ämne som den inte tål för att den så småningom inte ska reagera på större mängder.
 
Inom hästvärden använder man ofta det ordet för att göra en känslig häst lite mindre känslig. Campeadora exempelvis är en mycket snäll och lugn häst, men hon blir gärna överdrivet rädd för saker som hon inte är van vid. Typ plastpåsar osv. Sånt som låter och prasslar och rör sig.
 
Så nu har jag börjat med Operation Desensitization Campeadora!  
 
Vi har en grön pilatesboll som är superbra. Mjuk och lagom stor. La in den i boxen till Doran när jag tog in henne och lät henne ha den i boxen över natten. I början såg hon ut som om jag släppt ner en sabeltandad rund tiger i hennes box, men efter en stund så vågade hon sig fram och äta bredvid den. Min förhoppning är att hon ska lära sig att saker är inte farliga, bara för att de ser eller låter annorlunda.
 

Dagen efter rullade jag ut bollen i hagen för att se hur de andra stona reagerade på den. Maran och Gia var superintresserade, tyckte det var mycket spännande och var nyfikna. Tesora kunde inte bry sig mindre. Stacy var redo att döda inkräktaren i hagen innan hon insåg att det bara var en icke levande boll och då struntade hon i den. Doran var lite osäker och höll sig undan och lät de andra hästarna undersöka. Förhoppningsvis lär hon sig av att de hur de vågar sig fram och inser att den inte är så farlig.  
 

Kommentera här: