Dagens träning.

I morse blåste det ordentligt samt var molnigt och tråkigt så vi höll till i inomhus hallen i stället.
 
Tog först ut Ferro. Han skulle såååå behöva bada... Han har nog aldrig varit så smutsig i hela sitt liv! Ju mer jag skrubbar och borstar desto mer stöv och päls hamnar på ytan. Men eftersom vi har kallstall så måste vi vänta lite tills luften är lite varmare innan han åker i badet. Snaggade till manen och svansen lite i alla fall så han såg lite mer vårdad ut. :P
 
Släppte honom lös i hallen medans jag la fram lite bommar. Sedan tänkte jag att han skulle värma upp lite i trav, men varje gång jag började smacka på honom så började han skrapa med framhoven i sanden som om han skulle lägga sig ner. Efter längre tid än jag vill erkänna så insåg jag att han gjorde så varje gång jag smackade, så att han skulle slippa trava... :P Smart häst. :P
 
Han fick trava runt lite och sedan trava över bommar. Gick sedan rakt in mellan bommarna och backade ut igen. Allt gjorde vi helt lös, och utan att nudda i honom. Jag går fram, då går han fram, jag går emot honom, då backar han. Allt väldigt lugnt och sansat. :)
 
 
Sen var det dags för Heredero. Han har varit lite svår att tränsa, tidigare kunde det ta upp emot 20 minuter innan jag fick in bettet i munnen på honom. (Tack och lov för mitt långa tålamod.) Så jag kom på ett sätt att underlätta genom att ta loss bettet från ena sidan tränset, sätta på tränset och sedan lirka in bettet i mungipan. Det har gått bättre och bättre med varje dag och idag kunde jag tränsa honom på normalt sätt och han tog bettet utan problem. Seger!!
 
Ridningen gick bra, Jojo var med på marken och kunde ge lite extra fart framåt så vi för första gången kunde prova att galoppera inne i hallen. Annars har vi bara galopperat ute, där det är mycket större utrymme och han får framåtbjudning på ett annat sätt. Han började galoppera, men sen hamnade han i någon slags skjut-rygg-bock-galopp. Det kändes mycket märkligt och jag försökte driva framåt medans jag skrattade hysteriskt. Jojo stod på marken, också skrattande hysteriskt och jag tror Heredero tyckte det var lite pinsamt. :P Han var annars väldigt duktig, tog galoppskänkeln väldigt fint, höll ett bra tempo, han behöver bara mer styrka och öva kordination osv.
 
 (Gammal bild)
 
 
 

Kommentera här: