Okej, People!

Nu ska jag berätta en sak som kanske kommer att chocka er! Men vet ni?
 
Andalusier är ingen hästras!

Ha! Har ni hört något mer chockerande?? Det är inte ens ett samlingsnamn på en bunt raser. Jag ska här med avslöja vad en Andalusier egentligen är: Beredd?....
 
 
 
 
 
Tada! En ÄKTA ANDALUSIER!
Rasbeskrivning: Går på två ben, röker cigarr och bor i Andalusien.
 
 
 
Blev ni chockad? Det är bara för att ni är lite ouppdaterade. Sådär 500 år typ.
1567 beslutade sig Kung Felipe II att bosätta sig i Madrid och starta ett stuteri för den rena spanska hästrasen. Han döpte den till Pura Raza Espanola. Namnet Andalusier som så ofta används för att beskriva en PRE är alltså felaktig, ända sedan 1500 talet.
 
Andalusier används dock ofta för att göra en oreggad PRE eller en häst utan papper mer "önskvärd". Det är lättare att sälja en "Andalusier" än en korsnings häst. Jag vet inte hur många jag stött på sedan i våras då jag började med PRE hästar som köpt en Andalusier och tror att det är en äkta PRE.
 
Detta är en äkta PRE, ingen Andalusier!
 
 
 
1 Karolina & Lucero:

skriven

Precis så är det! Och jag kan även tycka att dom ska ändra rasbeskrivningar i böcker och liknande. Jag har flertalet böcker där Andalusier finns med som en ras (som i många fall dessutom är P.R.E). Varför lära ut något felaktigt?

Men sedan ser jag inget fel i att kalla en oreggad spansk häst för Andalusier, som du gör. Så länge dom inte blandas ihop med renrasiga, reggade hästar.

Jag har valt att kalla min häst för Andalusier eftersom han är en oreggad P.R.E. Så han kan lika gärna vara en blandras för någon annan. Och det gör inte mig något, för i mina ögon är han den perfekta hästen trots att han är en "oäkting" och kanske mindre värd i någon annans ögon. Sedan kan jag erkänna att jag faktiskt inte köpte honom särskilt dyrt med tanke på hans utbildningsnivå, detta på grund av att han var oreggad. Hade han varit en äkta P.R.E hade han kostat betydligt mer!

Svar: Det är ju svårt att ändra i böcker som redan är publicerade. De går ju inte att återkalla. Anledningen är nog att många verkligen tror att det är samma ras och den uppfattningen finns även hos de som skriver dessa faktaböcker, då de nog inte är direkt insatta i PRE. Har du några papper på din häst som visar på att han är PRE alls? Annars skulle han ju teoretiskt sett kunna vara vilken ras som helst. :P Men huvudsaken är ju att du visste vad du köpte. :)
Jeanette

2 jojo johansson:

skriven

karolina ! Hur kan du veta att din häst är PRE som du säger ? det är ju just detta som gör att namnet andalusier aldrig försvinner ? En P.R.E är ALLTID inskriven i den spanska stamboken och ingenting annat ! Om du visste hur många jag har hjälpt under alla mina år i PRE världen som har köpt andalusier och som trott att dom har en äkta PRE , Och till och med har namn på mor och far , men allt är bara bluff ! När man kollat på moderns namn så har hon inte fått föl det året änns! Eller dom har en hingst efter detta sto men det året födde stoet ett stoföl ? Är inte hästen inskriven med pass i spanska stamboken så är det en korsning och ingenting annat !
att envist kalla sin häst andalusier är ju att sprida detta vidare ! Varför inte bara skriva att man har en korsning häst ? Är det fult att äga en sådan ? Tro mig att OM föräldra djuren var äkta inskrivna PRE hästar så hade fölet blivit inskrivet , Fölet är värt så mycket mera som P.R.E än utan stam ! Sen att det står andalusier i vissa böcker är ju att man inte visste eller vet bättre :-) Men om alla som nu vet upplyser folk om detta så kanske vi äntligen kan bli av med detta :-) Precis som att det skrivs att cartujano linjen är en egen ras ?

3 Olivia Gustavsson:

skriven

hade ingen aning om det ^^

Svar: Många har inte det, så det är därför vi nu gör ett kraftryck i upplysningen. :)
Jeanette

4 JuliaW:

skriven

HAHA

Svar: :P
Jeanette

5 Jenny:

skriven

Nämen haha, där ser man! :'D

Svar: Japp, så ligger det till. :P
Jeanette

6 Karolina & Lucero:

skriven

Jag vet vad jag har köpt och jag vet vad jag äger, vad han är för någon annan skiter jag faktiskt fullständigt i. Jag har aldrig påstått att han är en äkta P.R.E och jag har aldrig önskat att han vore det heller för jag är nöjd med vad han är. Därför skriver jag inte heller ut att han är en P.R.E. Då skulle jag ljuga, vilket jag inte ser någon anledning till att göra. Sedan om jag väljer att kalla honom för en Andalusier är mitt egna val. Ni får kalla honom precis vad ni vill; blandras, korsning, oäkting... Ja, jag bryr mig faktiskt inte.

Och vem är det som egentligen bestämmer att beteckningen Andalusier inte finns? Var får du din fakta från som säger att Andalusier absolut inte ska användas som namn på en häst?

Svar: Alla raser har en stambok. Andalusier har ingen stambok och är därför ingen äkta ras. Och Cruzado tror jag är den "korrekta" benämningen på en PRE korsning.
Jeanette

7 jojo johansson:

skriven

Detta skriver du ju själv ? Jag har valt att kalla min häst för Andalusier eftersom han är en oreggad P.R.E. Klart och tydligt skriver du ut att han är en oreggad P.R.E ?? Även om din förmedlare har sagt detta till dig så hur i herrans namn kan h*n veta detta ? Givetvis om hon själv har ägt ett P.R,E sto som inte gick igenom tex godkännandet och sen betäckt med en P.R.E hingst med stambok , Men så tror jag inte är fallet här ;-) Så visst uppger du att han är P.R.E :-)

8 Zandra:

skriven

Haha heja! Ja det måste spridas mer. För mig är det en förolämpning när någon kallar min häst en andalusier fast han faktiskt är renrasig....

Kommentera här: