Dagens ämne: Hästar = Snobbsport?

Jag har alltid varit emot att ridning och hästar skulle vara ensnobbsport. En dyr sport, givetvis och självklart men en snobbsport innebär ju att bara snobbar rider och sköter hästar, vilket är högsta osanning!

Jag läser ofta inlägg/bloggar osv där helt vanliga hästmänniskor har fått uppfattningen om att de blir utfrysta, hånade osv bara för att de inte har rätt sorts häst eller rätt sorts utrustning osv. Många hävdar att det till och med skulle vara något slags måste att ha de senaste kläderna för att bli accepterade. Jag tvivlar inte på att det finns sådanna ställen här i världen men att det skulle vara så utbrett som vissa påstår att det är tror jag inte ett dugg på.

En snobb för mig är någon som tror sig vara bättre än andra, oavsett om denna är det eller inte. Personen påpekar gärna andras fel och brister men har absolut inga själv. Min egen erfarenhet är att det självklart finns vissa individer som jag stött på under alla åren innom hästvärlden som jag skulle kunna klassa som snobbar. Men dessa människor är aldrig egentligen riktiga hästfolk. Ofta är det lite yngre tjejer som egentligen inte har något hästintresse kvar, de befinner sig bara i stallet eftersom att det är en miljö där de får husera i.

Jag är en sådann som borde ha blivit utsatt för dessa snobbar om de var så utbrett fenomen som vissa anser. När jag var 15 år gammal flyttade jag min häst till ett av Europas modernaste stallar. Det är en enorm anläggning med plats för mer än 160 hästar och 90 % av alla privathästar är tävlingshästar. Jag ägde då Korint, vissteligen ett halvblod men knappt över ponnystorlek. Han såg mer ut som en korsning av något slag och eftersom han inte skoddes, klipptes eller rakades eller tävlades i varken hoppning eller dressyr så stack han ut i mängden av de gigantiska tävlingshästarna. Jag klädde mig i jeans och en fyra storlekar för stor munkjacka i stallet. Jag hade aldrig ridbyxor på mig eller hade något som skulle kunna likna moderna kläder.

Och under de tre åren som Korint stog på anläggningen så upplevde jag aldrig att folk såg ner på mig. Jag var precis som alla andra där, en privathästägare i mängden.


Nu när jag också varit aktiv tävlingsryttare i några år och varit på både mindre och större tävlingar så har jag inte heller upplevt någon utfrysning eller någon som anser sig bättre än alla andra på något vis. Tvärtom måste jag säga att tävlingsryttare är ofta väldigt givminda med beröm och positiva kommentarer och hjälpsamma råd. 


Så varför denna breda uppfattningen om att hästar och ridning skulle vara en snobbsport?
Kom ihåg; Min åsikt! Om ni tycker annorlunda så får ni gärna skriva en kommentar! :)
Jag tror rent generellt att folk vill tro på bakåtvända fördomar. Alltså inte fördomar gällande andra, utan att de tror att andra har fördomar om en själv. De kommer till ett stall där de ser att alla går omkring i sina nya kläder och blir då väldigt självmedvetna om att de inte har samma saker. De vet att deras kallblodiga ridhäst inte kan prestationmäta sig med stallets tävlingshästar och då börjar deras tro på fördomar om att stallets ryttare automatiskt skulle tycka illa om hästen.
Jag upplever ofta att bara för att man själv inte skulle vilja äga ex. ett varmblod så anses man tycka illa om dem. Bara för att man själv köpter dyra saker så anses man se ner på folk som köper billiga saker.

Det finns självklart snobbiga hästmänniskor, men det är inte ridningen som gör dem snobbiga. Det är inte heller så att snobbar på något sätt dras till hästsporten. Precis som med allt annat här i livet så finns det snobbar i alla sporter och på de flesta ställena här i världen. 
Däremot så är hästsporten väldigt dyr och den rätta benämningen vore kanske snarare "Rikemanssport", men precis som i förra "Dagens Ämne" så är man inte en snobb bara för att man har pengar. Snobbig är en attityd!


1 Kerstin:

skriven

Ligger mycket i det du skriver. Oftast så får man ju för sig att folk ska se ner på en bara för att man inte har det "alla andra" har. Oftast en ren inbillning. Men det har väl med osäkerhet att göra. Sedan tycker jag att det har blivit mer prat om märkes saker nu, om jag jämför med hur det bara var för 10-15 år sedan. Att jämföras med en krog jag brukade gå till när jag var yngre, där bara "snobbarna" höll till. Där kom jag med mina HM kläder och hade lika kul som de andra... ;) Kände iof många av "snobbarna" och visste att de gillade mig precis som jag var och själva var trevliga personer så.. :) Livet är vad man gör det till.

2 Angelica:

skriven

Tror att det mer beror på den "snobb-mentalitet" som finns i dagens samhälle :)

Alla bara "MÅSTE" ha de senaste, dyraste märkeskläderna/ sakerna.

Detta är ju också väldigt vanligt i skolorna, bland ungdomarna mm.

Annars har man inte samma status som de andra - och känner sig själv utfryst, fast det kanske egentligen bara är vad man själv tror.

3 Li:

skriven

Tyvärr måste jag säga att jag lite då och då träffar på den där sortens människor som har ett behov av att trycka ner andra. Att jag träffar dom i stall och på tävlingar har nog mer att göra med att det är där jag befinner mig stor del av min tid, inte att det är just hästsport. Så jag tycker inte att ridsporten är snobbig än man gör den.



Svar på din fråga: M är trasig i hela ryggen och allt är bara åt helvete, men det är inget jag kan skriva om just nu, tyvärr. :(

4 Stina:

skriven

Sv: Tack så jättemkt! Ditt inlägg var oxå grymt bra skrivet! Håller verkligen med dig!!

Kommentera här: