Westerntävling

Jag tror aldrig att jag skrev så mycket om den westerntävlingen som jag och Ferro var med i 2013. Det var visserligen en inofficiell som Westernryttarna i Skåne anordnade, vi startade i fyra klasser och det var väldigt roligt!

Den första klassen vi var med i var en så kallad longeringsklass. Nu kommer jag inte exakt ihåg vad klassen hette men det gick ut på att man hade 90 sekunder på sig att visa hästen i skritt, trav och galopp i båda varven. Man fick en signal när man startade från skritt, valde själv när man ville börja trava och galoppera men man skulle hinna med alla tre gångarter i båda varven innan stoppsignalen.

Jag hade övat en gång innan med Johanna som tidtagare. Ett halvt varv i skritt, ett varv i trav och ett varv i galopp tog ung 45 sek. Sedan dags för vändning. Ferro är ju så väldigt känslig och lyhörd att han är väldigt lätt att styra på små komandon. Det krävdes inte mycket för att få honom att göra en slags bakdelsvändning på lång lina. Dessutom är han väldigt kontrollerad och balanserad även i bara grimma på longering. Han skrittar, travar och galopperar med huvudet i höjd med bringan i lugn och balanserad takt.

Vi vann den klassen med lysande kritik! :D Det är ju egentligen en klass för unghästar och de andra som var med hade 2-3 åriga hästar med sig. De var såklart inte lika balanserade eller lydiga som 15 åriga dressyrmästaren Ferro, men klassen var öppen för alla så jag tyckte det skulle vara en rolig och annorlunda sak att prova på. :)

Nästa klass var en Tail at hand. Det är en hinderklass som man ska leda hästen runt. Ferro är ju väldigt snäll så det skulle inte vara några problem... Förutom hans storlek. I western så anpassar man inte avstånden på bommarna osv efter hästens storlek utan man antas kunna påverka hästens steg så att den ska passa avstånden. Och westernhästar är inte så stora som Ferro är. Men Ferro är väldigt duktig på att anpassa sig, och trotts att det var trångt så försökte han så gott han kunde. :)
En annan sak vi övat på var ryggning. Då jag visste att det kunde förekomma ryggning i ett L så hade vi övat på just detta. Men nu ingick inte det utan endast rygga rakt bak. Eftersom vi gick in snett mellan bommarna så var Ferro övertygad om att han skulle backa ut åt det hållet. :P
 
 
Jag är tror ändå vi kom tvåa i den klassen :) Många var väldigt imponerade över att Ferro kunde vända i fyrkanten och att han kunde trava över bommarna trotts så korta avstånd.
 
Det är väldigt roligt att vara med på sådana här westerntävlingar. Alla får vara med, oavsett ras, ålder, höjd osv. :)

Kommentera här: