Bryr man sig?

Vääääldigt ofta dyker det upp inlägg på olika hästforum där folk frågar vad deras hästar passar i. Det kan gälla färger på schabrak, modeller på träns eller stuk på klippning. 
 

Jag kan ha viss förståelse om man står mellan två olika modeller/färger som man båda gillar skarpt och har beslutsångest över vilken man ska välja. Men att i allmänhet fråga andra, speciellt folk man inte känner, vilken färg passar min häst i...? Har folk inte tycke och smak själva? Saknar man helt förmågan att ta beslut själv? 
 
Jag skulle aldrig i hela mitt liv välja en färg till min häst som någon annan tyckte att han passade i. Jag väljer att klä min häst i de färger som JAG tycker att han passar i. Sen skulle jag skita högaktningsfullt i vad andra tyckte. 
 
Jag gillar de flesta färger, däremot har jag rätt bestämda åsikter om modeller på saker. Och jag skulle aldrig, aldrig, aldrig sätta på Ferro en modell som jag inte själv tyckte var snygg, även om alla andra gjorde det. 
 
Sen kan man ju undra vem av de råden som folk får som de ska lyssna på. Tycke och smak är olika för de flesta, och råden i trådarna brukar variera stort. Så vad får man ut av att ställa frågan? En miljon olika svar.
 
Nä, klä hästen, hunden eller dig själv i det DU tycker är snyggt. Varför bry sig om att fråga andra?
 
 
 

Kommentera här: