Unghäst.

Vad förväntar vi oss av unghästar idag egentligen? När är en häst egentligen färdig att ridas på och skapar det egentligen hållbarhet av tidig igångsättning?
 
Jag ställde frågan på facebooks största hästforum. Ge mig en enda studie som visar på att hästar inte tar skada av att ridas in innan växtzonerna slutits. Dom svaren och länkar jag fick visade bara på hur man tränar en unghäst för att bygga upp den samt att unghästar (alla hästar?) blir starkare av långsam och varierande träning. De studier som var gjorda var alla gjorda på unghästar, men det finns ingen studie som jämför vuxna hästar med unghästar.
 
Det finns en stor missuppfattning kring en studie som gjordes på ett stort antal föl. Där låste man in en grupp föl på box, en grupp med växlande box och utevistelse och en grupp med konstant utevistelse. När unghästarna nått en viss ålder så slaktades alla och obducerades för att se hur de såg ut på sidan. Det visade sig att de hästar med konstant utevistelse under uppväxten var starkast. De hade rört sig i kuperade hagar under uppväxt tillsammans med andra hästar. Detta gav slutsatsen att belastning skapar hållbarhet. Men det felaktiga är ju att man inte kan jämföra att en häst rör sig frivilligt, utan belastning, med att belastning från ryttare också skulle skapa hållbarhet eftersom det inte är naturligt för en häst med ryttare på ryggen.
 
Med tanke på dagens hästar (sporthästar) som är överösta med skador, både medfödda och som orsakas av yttre påverkan. Kissing spines, förslitningar, pålagringar, osv är så vanligt nu för tiden att man till och med har svårt att hitta hästar utan dessa åkommor som varit igång sedan 3 års ålder.
 
Idag ska hästar visas på treårstest i Sverige. Något som egentligen är helt vansinnigt eftersom man då ofta rider in vid 2,5 års ålder. Vid den åldern är ungefär inget i hästens kropp ovan knäna är färdigväxt.
 
 

Det lustiga är att det är väldigt få topphästar idag som visats på något liknande ett treårstest. Många toppryttare världen över bryr sig aldrig om unghästklasser då de tycker att det utsätter hästen för alldeles för stor press i ung ålder. Studie efter studie visar att även om hästen ser relativt färdig ut i kroppen och är en ras som är avlad för snabb utveckling så sluter sig inte växtzonerna snabbare för det. Man kan heller inte fodra upp en unghäst för att slippa växtperioder. Man kan fodra upp massa, man kan träna senor och leder att klara påfrestningar i relativt ung ålder, men man kan inte påverka skelettet.
 
Jag blir väldigt beklämd när jag ser försäljningsvideor på hästar 2,5 - 3 år som galant klarar av alla tre gångarter i form. Speciellt väldigt flashiga dressyrhästar med enorma rörelser. Vart befinner sig dem om 5 år? Förmodligen inte på dressyrbanan då de är sönderridna innan de ens hann dit. Speciellt med tanke på hur gigantiskt stora och smäckra dagens dressyrhästar ska vara så har de ännu större skelett, ännu bredare växtzoner och är ännu skörare än en mer kompakt häst.
 
Jag tycker det är sjukt när man ser videor av 5 åriga hästar som kan både piaff och passage. Det finns inga klasser där en femåring ens FÅR tävla med dessa rörelser så varför skulle man ens behöva träna detta? En fyraåring får gå klasser upp till LB nivå vilket innebär att den ska kunna alla gångarter, volter, övergångar osv. En femåring upp till Msv C, en sexåring upp till Msv B och det är inte förrän hästen är åtta år gammal som den får starta i klasser som innehåller piaff och passage.
 
Det finns så mycket man kan göra med unghästar för att förbereda dem för livet som tävlingshäst utan att rida på dem. Kan man inte vänta de där 1-2 åren extra för att ge hästen tid att växa färdigt. Det finns absolut inga studier som visar på att en häst som är tagen senare skulle vara mindre hållbar än en häst som är riden sedan den var yngre, snarare tvärtom.
 
Även om jag hade stora pengar att göra av med, skulle jag aldrig köpa en färdigutbildad femåring, hur otroliga rörelser den än hade. De skulle jag mycket hellre köpa en grundriden eller oinriden femåring med snäppet under otroliga gångarter med tanken att den förmodligen kommer hålla mycket längre än den färdigutbildade.  
 
Våran unghäst Fandanguilla. Hon blir fyra i år och det finns inga planer på att rida in henne. Många kallar henne färdig när de ser henne men vi ser hur mycket hon växer fortfarande. Även om hon inte ska växa så mycket mer på höjden så kommer hon att bredda sig.
 
 
1 Lydia:

skriven

Såg din kommentar om ett inlägg som handlade om att den billigare varianten hästar kan gå vm. Ville bara säga att det var väldigt bra skrivet och jag håller med dig till 100% du verkar som en väldigt jordnära person, som det skulle behövas fler av här i världen ;)

Svar: Å tack så mycket! Vad glad jag blir! :D
Jeanette

2 Anonym:

skriven

Jag håller med dig i allt, skönt att det finns fler som tänker som jag!
Har en sjuåring som nu ska ridas in då jag ansett att hon inte varit färdig i huvudet eller kroppen förens nu.
Tack för ett bra inlägg

Svar: Härligt! :D Lycka till med inridningen! :D
Jeanette

3 Divorce your horse :

skriven

Bra skrivet, roligt att få höra din syn på unghästar :)

Svar: Tack så mycket. :)
Jeanette

4 Julia:

skriven

Jag tycker det du skrev var intressant men jag håller både med och inte. Jag har hållt på med unghästar i fler år (inridning) och det har varierat när man väljer att rida in dom beroende på om de är mogna eller ej. Det du skriver om att du blir fundersam över hur man kan rida en 3-åring i form i alla 3 gångarter och undrar vad som kommer hända med den. Antigen så håller den eller så gör den inte är min tanke, om man vet vad man håller på med är sådan ridning inte skadlig då du har hästen i en balans. Du vet inte häller hur ofta den rida eller vise verse.
Det här med att unghästar inte visas förr hållet jag inte med om. Jag vet hästar som vissats på 3 och 4 års test sedan 80 talet? Så det har funnits länge men är nog mera poppulärt nu. Jag förstår inte helt vart du vill komma med dit inlägg

Svar: Fast det är väll rätt extremt att säga "Antingen så håller den eller så håller den inte"? Så om hästen då inte var så färdigväxt som man trodde och den blir förstörd av inridningen för att den inte håller så är det bara att rycka på axlarna och ta nästa? Även den bästa inridaren kan skada en ofärdig häst. Det har inte så mycket att göra med om man rider hästen i balans eller inte, sånt påverkas muskler och senor av men hur påverkas skelettet? Skrev jag att undhästar inte visas förr i tiden? Det gjorde dom nog och det stämmer såklart att det är mer populärt idag, då med följd ockås av en extrem ökning av skador på hästar i ung ålder.
Vart jag vill komma med inlägget? Tja, det är ju min privata blogg, mina åsikter som jag delar med mig av. Måste jag vilja komma någon stans med inlägget förutom att dela med mig av det jag tycker?
Jeanette

5 N:

skriven

Ha en bra dag!

6 Julia:

skriven

Med min kommentar vill jag bara förstå hur du tänker. Tyvärr är det ju så att om hästen inte håller går man vidare till nästa i många fall? Jag menar alla människor håller inte häller för sport i allmänhet ska man då inte träna när man är ung häller? Ska man börja träna när man är 15-18 år? Jag vill bara förstå varför du inte tycker att man ska vänta? För för vissa hästar funkar det att man rider tidigt och vissa inte och det vet man ju inte fören man har provat. Om verkar mogna så provar man?

Svar: Men då får man ju skador på en häst som kanske skulle vara helt skadfei resten av sitt liv om man bara väntat med inridningen. Min personliga åsikt är att när det är helt möjligt att vänta med inridning, varför gör man inte det? Människor går ju inte att jämföra med, de bestämmer själva om de vill träna eller inte, känner själva om de har ont eller mår bra. Vem vet hur många extremt duktiga och talangfulla hästar som aldrig kommit särskillt långt i livet för att man började jobba med dem för tidigt?
Jeanette

7 Lina:

skriven

SÅ sant

Svar: Tack. :)
Jeanette

8 Julia:

skriven

Jag tycker du har helt rätt. En häst har inte växt klart i kroppen före den är ca 10år. Jag tycker det är helt sjukt att hästar rids in och tävlas så extremt i så tidiga åldrar.
Travhästar ska kvala som 2åring.
Galopphästar rids in vid 1.
Hopphästar hoppar 130cm i 5års åldern.
Dressyrhästar gör skolor som piaff och passage vid 5års ålder.

Kan man vänta med att tävla och rida, köra in unghästar ska man det.
Min lillkille mognade när han var åtta år, och innan han mognade så var han inte alls säker att hantera eller rida. Han gav mig en ordentlig hjärnskakning. Idag ett år senare så är han en jättelugn och säker häst och man skulle aldrig kunna tro att han har slängt av mig gång på gång på gång. Aldrig.
Han var bara inte mogen för det då. Det var bara ett år sen, men det är ändå ett år och det gör stor skillnad.

Svar: Jag håller med dig. Va bra att det ordnade sig med din häst när han fick tid på sig och att du inte skadade dig under tiden. :P :)
Jeanette

9 Tina:

skriven

intressant inlägg och mycket välskrivet :)
Håller med dig i mångt och mycket dock tror jag inte det är riktigt så svart och vit jag förstår hur du tänker och håller med om att dessa 3 års test är helt galan och att hästarna ska kunna piaff och passage vid 5 års ålder osv. Men när det kommer till själva momentet inridningen tror jag det är lite både ock om man ska vänta eller inte. Finns för och nackdelar med båda och jag tror att det här gäller att anpassa sig efter just den individen man har framför sig. Hästar är ju inte gjorda för att ridas på överhuvudtaget så hur man än vänder sig har man rumpan bak. Samtidigt som man bör vänta tills tillväxtzonerna slutit sig så är det ju innan dessa har slutit sig som man har störst möjlighet att påverka skelettet på gott och ont. Jag tror att det är viktigt att förbereda skelettet och hästen för den vikt den ska bära ger det som du säger störst risk för skador då. Ser man till det långa loppet är skaderisken lika stor om skelettet inte är förberett för den belastning den sedan ska klara. Jag tror att oavsett om man rider in tidigt eller sent handlar hållbarheten mer om HUR man gör än NÄR. Jag upplever att många som rider in sent går väldigt fortfarande just frö att hästen är klar i skelettet men då glömmer man att senor och muskler är lika viktiga Tt bygga upp och stärka för att hästen ska hålla. Jag håller med Julia att om man rider in och tränar med motta och alltid i balans får man hållbarare häst oavsett hästens ålder. Som du säger påverkar det musklerna och inte skelettet men indirekt blir ju skelettet påverkat då musklerna hjälper till att avlasta och stärka skelettet.

Blev väldigt långt och luddigt detta men hoppas du förstår hur jag tänker? Som sagt säger inte att något är varken rätt eller fel utan jag tror att det är viktig hur man gör det och att man skiljer på att rida in hästen och att utbilda hästen. Skynda långsamt oavsett när man börjar

Svar: Absolut, jag förstår precis hur du tänker! Det jag är mycket kritisk till är att det finns en allmän uppfattning om att belastning i tidig ålder skapar hållbarnet, när det inte finns en enda vetenskaplig studie (vad jag hittat) som bevisar detta. Däremot så absolut att en försiktig och ordentlig inridning minskar risken för skador, oavsett ålder. Jag är däremot lite osäker på om man kan påverka styrkan i växtzonerna genom belastning, jag vill ju gärna ha studier som visar på sånt. :P
Jeanette

10 Klara Forsström:

skriven

Så himla bra! Det bästa jag läst på länge! :D

Svar: Tack så mycket. :)
Jeanette

11 Ellen:

skriven

För drygt 20 år sedan var jag på ett föredrag, anordnat av lokala avelsföreningen, där en veterinär föreläste litegrann om det där med hållbarhet.
Jag minns givetvis inte allt som sades, men något av det jag minns var att skelettet blir starkare om det belastas litegrann medan det växer.
Min uppfattning är att det inte är någon större fara att rida in hästarna medan de växer, om man gör det med omdöme. Det som saknas idag är väl snarare omdömet, eftersom hästarna "ska" vara färdiga så himla tidigt. Man hoppar över att låta dem vara unghästar medan de är unga.
rid in hästen vid 2½, rid den lugnt och i den form hästen väljer för att hitta sin egen balans, 2 gånger/vecka under hösten, ge den sen vintervila och möjligen visa på treårstest till våren.
Ridprovet på treårstestet ska bara visa att hästen inte är helt jävla dum i huvudet och totalt oridbar... De behöver inte ens gå på tygeln, utan ska bara kunna styras runt i alla gångarter.

Svar: Fast är man då källkritisk så vart fick den veterinären sin information ifrån? "Alla" säger att hästar som blir inridna tidigt blir hållbarare men ingen kan påvisa en studie som påvisar detta. Mycket underligt. Speciellt med tanke på att skador ökar lavinartat och sporthästar har idag en väldigt låg medelålder. Jag håller med dig att många ofta glömmer att det är en unghäst de håller på med och en lösning på detta kanske vore att folk lär sig att inte rida in så tidigt. ;)
Jeanette

12 Ellen:

skriven

Tja, det är som sagt över 20 år sedan. Men jag tror på det faktum att ett skelett som belastas lite medan det växer anpassar sig efter den belastningen. Jag vet att det beskrevs på ett sätt som gjorde det trovärdigt, men jag minns inte exakt längre.
Sen, huruvida de blir mer hållbara eller inte beror nog även till stor del på hur man förvaltar dem efter inridningen också. ;)

Svar: Jag väljer att tro på det jag har bevisad fakta på. Sen det man trodde för 20 år sedan behöver inte vara speciellt aktuellt nu. Självklart kan man rida sönder en äldre häst också men med tanke på hur många unghästar det är som aldrig når vuxen ålder så tycker jag man bör bara kritisk till det system som finns idag.
Jeanette

13 Lena:

skriven

hej ! Bra skrivit :) när är en häst för gammal för att arbeta in ? 😄

Svar: Tack. För gammal vet jag inte, är man någonsin för gammal för något? 😛
Jeanette

14 Tina:

skriven

jag förstår att du är källkritisk vilket är helt rätt men tror du sökt information på fel ställe. Jag tror dig när du säger att du inte kan hitta någon studie eller någon annan kan visa på en studie som visar att hästen blir hållbarare vid tidig belastning på skelettet. Men om du läser på om skelettet i allmänhet hur ett skelett är uppbyggt och fungerar helst ner på cellnivå och här kan du läsa på om människan eftersom det finns mer fakta där. Skelettet fungerar och är uppbyggt på samma sätt oavsett om det är en häst eller människa. Jag tror det är därifrån kunskapen att skelettet blir starkare under belastning. Skelettet fungerar som så att under uppbyggnaden anpassar det sin styrka efter den vikt och belastning den senare ska klara. Det byggs alltså upp efter att klara hästens eller din vikt. Utsätts skelettet för en högre belastning och då inte bara en gång utan regelbundet uppstår små små skador i ex. Tillväxtzonerna som signalerar att skelettet inte är tillräckligt starkt. Kroppen tror att den felberäknat och kommer då att bygga om och stärka skelettet där det behövs för att klara belastningen. När skelettet väl är färdigt är det mycket svårare att påverka. Lägger du på en högre belastningen än vad skelettet är byggt för kommer det inte hålla. Ex en människa som i vuxen ålder på kort tid går upp väldigt väldigt mycket i vikt blir sängliggandes seftersom skelettet inte klarar den. Extra tyngden och kommer då gånsönder. Ett barn som växer som går upp samma procent kommer klara det bättre då skelettet byggs om. Överben på unghästar är ett klassiskt exempel på att skelettet utsatts för hög belastningen och stärker skelettet. Den typen av överben växer oftast bort.

Nu var detta extremt föränklat och självklart är det mycket fler faktorer som spelar in som foder och muskler men hoppas du förstår ;)

Kort sagt läs på lite om skelettet så kanske du iaf hittar en anledning till varför man brukar säga att hästen ska belastas tidigt. Nu handlar det fortfarande om belastning med måtta!

Svar: Tack för förklaringen och det kan säkert stämma i teorin. Jag är dock fortfarande osäker på hur det skulle stämma i teorin. Överben får ju även äldre hästar, min egen häst fick ett på insidan av skenbenet som var en förstärkning av skelettet vid 11 års ålder. Och jag är inte jätteförtjust i att göra jämförelse med människor, även om vårat skelett fungerar lika så ser vi olika ut i kroppen och påverkas olika av belastning. :)
Jeanette

15 Helena:

skriven

Du har så rätt! Vi köpte en 5 åring för 4 år sedan som skulle vara klar... Så var inte fallet. Nu är han en helt annan häst än den vildbatting vi köpte. Varför skall alla ha så bråttom?? Vi har fått höra att det inte kommer bli något av vår häst. Men hur kan då de flesta av hästarna som går höga klasser vara äldre.. Vår billiga 9 åring kommer att bli lika bra som de dyra yngre!

Svar: Precis. Det är lustigt hur provocerande det är att vänta med inridning. 😛
Jeanette

16 Mia:

skriven

det är såna här blogginlägg och åsikter som får mig att hoppas på hästfolk.
Tack. 💖💗💞

Svar: Å Tack! Vad glad jag blir! :D
Jeanette

17 IdaMaria:

skriven

Vad har du för källor på länkar att det är som du säger? Eftersom nästan 50% av den svenska häststammen rids i fyraårschampionat vore det väldigt intressant att veta varför ingen av dessa hästar blir en hållbar individ.... Om man jämför med människor är det självklart bra att idrotta i tidigt ålder för att stärka kroppen till man är vuxen. Sedan ska det vara med måtta, man behöver inte pressa sin kropp till att vara elitidrottare när man är ung. Men att belasta kroppen är bra. Både för människor och djur.

Svar: Hr får du mina källor. Du får gärna visa källor på att hästar blir hållbarare med belastning i ung ålder. :P http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf
Googla sedan på medellivslängd på hästar i Sverige.

Grejen är att det är bra för unga människor att motionera, det är bra för unga hästar att motionera. Men frågan är ju om belastningen på ryggen och den obalans som följer inte skadar den unga hästen mer än den bygger upp, eftersom den är så ofärdig i kroppen?
Jeanette

18 Anonym:

skriven

Blir så glad när jag läser detta. Jag är endast en "hobby ryttare" så är inte så insatt i tävlings världen och dess regler. Jag har aldrig varit någon storhästryttare utan har mest håll på med ponny och nu har jag islandshästar. Förr red man absolut inte in ponny före sommaren då de fyllde tre å islänningarna ofta vid 5 års ålder (i alla fall inte före 4). Men idag ja då ska de redan vid 4 års ålder gå stadigt på tygel i alla gångarter och om jag inte fått allt om bakfoten så ska de även hoppas som fyraåringar? Jag äger nu min första ungsto, ett íslands sto född 2011. Hon kommer ridas in tidigast nästa sommar. Visst nu ska hon ha föl i år men jag hade inte satt mig på henne denna sommaren i vilket fall som helst då jag inte tycker hon är mogen för det än. Hon är fortfarande ganska överbyggd så växer troligen lite till och kommer definitivt att bredda mer också. Det har blivit allt vanligare att man rider in även islänningarna vid tre års ålder tycker jag. Varför ha så bråttom? Jag har hellre en häst som håller till den är 30 år än 10. Flera av de ponnyer jag red när jag var i tonåren blev över 30 år.Det var bättre förr.

Svar: Precis är det så du skriver. Alla dessa unghästklasser och unghästtävlingar pressar ner åldrarna på hästarna när de ska börja prestera. De får ingen tid på sig och jag tror det r väldigt många hästar som pressas hårt trotts att ägarna vet att de egentligen inte är färdiga, men att de har en press på sig att komma ut med sin unghäst så tidigt som möjligt. Det är mycket sorligt. :(
Jeanette

19 Lena :

skriven

Äntligen någon som sätter ord på det som varit min övertygelse hela tiden.
Tack!

Svar: Varsegod! :D
Jeanette

20 Urhästen ✿ Digital konst, blommig häst & Lillhov:

skriven

Jag tackar för ett välskrivet inlägg med en unik syn på unghästar. Det behövs lite avskärmande läsning i förhållande till sitt eget synfält ibland.

Tusan också att många är relativt trånga när det kommer till perspektiv på omvärlden. Det är ganska drygt att släppa stoltheten för utvecklingens skull, för att inte verka "jag kan inte bli bättre än bäst"-tankesättet.

Det kanske blir ett återseende hit!

Svar: Tack så mycket! Jag hoppas i alla fall att folk funderar lite extra på om det verkligen är så klokt att rida in så tidigt. :)
Jeanette

21 Eva:

skriven

Hej! Tycker det du skriver låter väldigt förnuftigt. Har själv en 4 1/2 som reds in i våras men rids då och då, mycket arbete från marken och skogspromenader. Jag jobbar med ST och AR just för att bygga upp honom, få honom mer jämn i sidorna och stärka upp musklerna så att han börjar fördela sin vikt mer jämt på alla fyra hovarna och balansera upp sig själv och förbereda för en ryttare på ryggen. Jag har ingen brådska med honom saker och ting får ta sin tid och utan mig skulle han kunna leva ett helt underbart hästliv med sin naturliga asymetri, men med tanke på att jag ska belasta honom så måste jag hjälpa till och träna upp hans styrka och balans. Innan hästarna gick från kvalite till kvantitet i kavalleriet så reds de inte in före de ansågs vuxna och tränades mycket från marken innan en ryttare satt upp. Tänk då var det inte ovanligt med hästar i fält över 20 års ålder :-) Vi har mycket att lära av de riktigt gamla mästarna och idag har vi tillgång till teknik som borde kunna föra oss ännu längre framåt i hur en häst fungerar och påverkas av en ryttare :-)

Svar: Tack så mycket. Vad betyder ST för något? :)
Jeanette

22 Jenny:

skriven

Håller med massor. Tumme upp!

Svar: Tack så mycket. :)
Jeanette

23 NH:

skriven

Håller med dig till fullo.
Angående någons kommentar om att människor inte borde träna innan en viss ålder, ja faktum är att gym har 16-årsgräns (om det är samma regler som gäller nu, som när jag var 16.) Detta helt enkelt för att barn under 16 år inte ska hålla på med tung styrketräning + att det är lätt att skada sig för livet på ett gym...

Svar: Tack så mycket. Ja jag tycker också den jämförelsen låter relevant. 😀
Jeanette

24 Jenny:

skriven

Så bra skrivet. Klokt! Det finns hopp även för hästfolk! Kan passa på att nämna att jo, människor måste också vänta med att träna med belastning. Det är därför det i regel är 15 eller 16 års åldersgräns på gym ;)

Svar: Haha, tack så mycket. 😀 Precis, den jämförelsen kan jag också tänka mig kan stämma.
Jeanette

25 Frida Källgren:

skriven

ST betyder Straightness Training. :) Det är Marijke de Jongs begrepp, liksom Bent Branderup är känd för Akademisk Ridkonst. Marijke är/var elev till Bent så likheterna är stora. :)

Svar: Aha, då har man lärt sig nått nytt. 😊
Jeanette

26 Sabina :

skriven

Jag håller med dig till punkt och pricka. Jag förstår inte heller varför det ska vara så brottom med allt. Jag har precis ridit in min 5 åring då hon är lång som en finlandsfärja. Men med min inridning så menar jag 1-2 dagar i veckan i skogen och ibland ledig en vecka. Hon mår Prima av det då hon alltid är snäll när vi gör nåt och hon väntar alltid glatt med öronen framåt när hon ser en i hagen. Jag har ingen stress utan vi kommer fortsätta leka oss framåt genom att hitta på olika saker i sakta takt :-)

Svar: Tack så mycket. 😊 Det låter som om du har ett bra upplägg för din inridning. ☺
Jeanette

27 Michaela:

skriven

Underbart skrivet och tack för dina insikter och kunskap!
jag har funderat på detta men inte träffat någon att bolla med. Min förvirring är över :)
Undrar när man kan börja köra in en häst, vad som är bäst för den.

Svar: Tack så mycket och glad över att jag kunde hjälpa till. 😛 Det blir nog ett inlägg om jämförelsen mellan inridning och inkörning snart. ☺
Jeanette

28 Louise Eriksson:

skriven

Hej!

Jättebra skrivet och kan inte annat än att hålla med!

Vad tycker du om inkörning vid ung ålder? Många börjar ju köra in tidigt.

// Louise

Svar: Tack så mycket! Intressant fråga! Jag tror det blir ett inlägg om det snart! 😛
Jeanette

Kommentera här: