När jag var liten och erfaren....

Jag fick min första ponny när jag var 12 år. Jag hade ridit på ridskola i ca tre år, hade haft sommarponny några år men jag kan ärligt säga att erfarenheten och kunskapen var väldigt låg. Ridskolan jag gick på lärde inte ut speciellt mycket utöver ridningen och jag var till och med osäker på om sadeln låg där den skulle när jag fick min ponny Arne. Jag frågade alltid en vuxen säkert några månader efter vi köpt honom om de tyckte att sadeln låg bra innan jag blev säkrare på att jag gjorde rätt. 
 
Så på grund av min mycket medvetna okunskap så tog jag hjälp av böcker. Jag hade redan rätt mycket hästböcker både som jag fått via Pollux som jag var medlem i sedan åtta års ålder och andra som jag fått i fördelsedagspresent osv. Där stog det ofta steg för steg instruktioner om hur man utförde saker. Ex. hur man mockade, ledde, sadlade, tränsade, ryktade osv. Dessa tog jag verkligen till mig, och då menar jag att jag tog de till mig på blodigt allvar. För det som står i böckerna måste ju vara sant! :P 
 
Jag såg till att jag hade alla borstar som det stog i böckerna att man behövde, vilket innebar: 
*En rotviska *En Ryktborste *En ryktskrapa *En pannborste *En borste till benen *En piggborste *En massageborste *En hårborste *En vattenborste *En mankam *En hovkrats *En hovborste *En grov trasa *En svamp till ögon *En svamp till mule *En svamp till skapet *En svettskrapa *En ryktsten *En sax *Pälsglans *Hovfett 
 
 
Jag skrev ner i vilken ordning borstarna skulle användas för att komma ihåg detta och för att om någon annan skulle ta hand om Arne så skulle instruktionerna om hur de skulle göra finnas där. De listorna har jag fortfarande kvar och det är rätt intressant att läsa. :P 
 
 
1. Använd piggborsten för att skrapa bort all lera över hela hästen. 
2. Om hästen fäller använd ryktstenen för att ta bort allt löst hår. 
3. Använd rotviskan för att borsta bort det grövsta dam och lera över hela hästens kropp, men inte benen. 
4. Använd borsten till benen för att rengöra dessa. 
5. Använd hovborsten för att borsta bort leran på utsidan av hovarna. 
6. Kratsa hovarna och borsta ur dem med hovborsten. 
7. Använd massageborsten och massera/gnugga hela hästen så att damm och stöv kommer upp till ytan. 
8. Använd ryktborste och ryktskrapa och rykta hela hästen i minst en halvtimme. 
9. Använd pannborsten och borsta hästens huvud. 
10. Om det behövs använd vattenborsten för att lätt blöta manen och svansen för att få det att ligga på plats. 
11. Spraya lite pälsglans i man och svans. 
12. Använd hårborsten och kamma ur man, svans och lugg. 
13. Använd mankammen och kamma ur hovskägget. 
14 Anävnd svamparna till rätt kroppsdel och torka rent. 
15. Fukta trasan lite och torka bort ytdammet på hästens päls. 
16. Om det behövs, använd saxen för att klippa man, svans eller hovskägg. Klart! 
 
Jag skrev alltid med rätt fackspråk på borstar så som rotviska osv. Det fanns också något som hette viska i en av böckerna jag hade. Jag försökte förtvivlat att göra en sådann så att jag skulle kunna använda den men hur jag än försökte så lyckades jag aldrig kryta en sådann. Så det fick Arne vara utan. :P 
 
 
Många av böckerna jag hade var kanske inte direkt skrivna för barn... Min absoluta bibel var "Forums stora bok om hästen". En typ 250-300 sidor tjock fakta bok som är skriven på 70 talet. Den fick jag när jag var nio år och jag sööög verkligen i mig det som stog i den, även om jag ännu inte förstog speciellt mycket av det. :P  
 
 
 
 

Kommentera här: