Utvärdering Skellefteå Ridklubb

Nu kommer den fruktade utvärderingen. :P




Ryttarmeddelandet och preliminära startlistor kom ut i rätt rid och var väl förklarande. Ett stort frågetecken var däremot att det specifikt stog att man skulle kolla sina starttider på de preliminära listorna för att vara säker på att ritterna inte skulle krocka med varandra eftersom det pågick tävlingar på två banor under helgen. Men kruxet var att det inte fanns några starttider på de preliminära listorna så det gick inte att kolla. Det förändras inte heller under veckan utan man fick gissa sig fram till ung. starttider om man startade på båda banorna. 
De definitiva startlistorna kom däremot ut alldels för sent, jag tror de ska vara ute senast kl. 20 enligt TR. Klockan 22 tror jag de äntligen fanns uppe på nätet.
Parkeringsvakterna var trevliga och förklarade väl vart vi skulle stå osv. Dock var det väldigt opraktiskt med avlastning på samma ställe som parkeringen. Det var rätt långt att bära alla saker från parkeringen till stallarna så man hade önskat att man hade fått stanna och lasta av grejerna närmare stallet och sedan åka och parkera.   
Uppstallningarna är superfina, nybyggda och indelade i fem sektioner med sex boxar i varje. Sista sektionen i raden var ett spolrum med väl tilltagna duschrum för hästarna där man också hämtade vatten åt dem. Tyvärr så hände något med kranarna under helgen. Det var som om någon dragit åt dem superhårt så att de inte gick att vrida loss, vilket såklart gjorde rummet värdelöst. Då fick man gå runt hela anläggningen för att hämta vatten i privatstallarna. Detta hände såklart sent på kvällen när ingen personal fanns kvar att be om hjälp och många av dörrarna till anläggningen var låsta så det tog ett tag att hitta en vattenkran.
Framridningen bestog av en utebana och två ridhus. Utebanan var lite sluttande och hade en del vattenpölar att snirkla sig runt. Det stora ridhuset är jättefint men underlaget var stenhårt på spåret. Undrar när de grovharvade senast? Jag kommer ihåg när jag tävlade där hösten 2010 så var underlaget också hårt. Kanske är något med själva grunden på underlaget som är förstört?
Tävlingsbanan hade jag inga problem med. Men på den andra banan så låg det en stor vattenpöl redan under första dagen. När det hade regnat hela natten och hela söndagen så var banan visst blöt men funktionärerna kämpade på bra med att sladda och försöka fylla igen med sand där vattnet gjorde underlaget löst.
Speakern hördes väldigt bra, över hela anläggningen vilket var fantastiskt bra! Både på parkeringen, alla framridningar, cafeét och klubbstugan hade högtalare.
Tyvärr så blev det problem med de fasta starttiderna. Helt plötsligt hade de lagt fram tiderna, sen bytte de till de gamla, sen bytte tillbaka... Ingen visste någonting ibland. I sista klassen var det väldigt många strykningar vilket egentligen skulle innebära pauser men speakern ropade upp ekipage efter ekipage så jag blev inkallad ca 15 min tidigare än min egentliga starttid. De hade problem med flytet med poängrapporteringen och resultat. Ibland hade de 5-6 ekipage som inte fått någon poäng när klassen var slut. Det var i alla fall mycket trevliga människor som satt i sekretariatet och de försökte hjälpa oss med våra frågor så gott de kunde.
Cafeterian hade det vanliga urvalet, korv och hamburgare och dagens lunch. De var väldigt hjälpsamma med mammas mjölkallergi.

Jag blir alltid lite nostalgisk när jag är i Skellefteå eftersom jag var där på ridläger tre år i rad mellan 11-13 års ålder. Det var verkligen perfekta ridläger och jag hade jättekul! Så jag har nog ett rätt gott öga till stället och tog inte lika hårt på deras problem med starttider osv som andra gjorde.
1 emily:

skriven

Kranen funkade, det var bara att trycka på duschhandtaget! :-) I övrigt håller jag med.

Kommentera här: