Nya skor till pållen.

Idag kom Karin för att ge Ferro en omgång nya skor. Tänk om man gav sig själv nya skor var sjätte vecka, sikken lyx! :P I alla fall så gick vi tillbaka till NB skor den här gången. Ferros tår har skjutit på längden och hovarna behöver en liten knuff i rätt riktning för att vinkla om sig igen.

Ferro skoddes av en annan hovis för ca fyra veckor sedan. Jag hade aldrig hört talas om henne och kände inte igen henne heller, men det var lite kris eftersom det var precis innan tävling och Ferro hade trampat loss sömmarna på utsidan av ena hoven och skon var lite till knycklad. Jag reagerade på att den nya tjejen verkade bort väldigt mycket av strålen vilket jag inte är van vid att Karin gör. Dessutom upplevde jag lite att hon anpassade hoven efter skon och inte skon efter hoven... Men det såg i alla fall okej ut när hon var klar och Ferro verkade inte bekymrad över något så jag kände mig lättad över att det i alla fall gått bra. Nu, bara fyra veckor senare så ser det ut som om han har gått med samma skor i tolv veckor. Hovarna har skjutit något enormt i längden, speciellt höger hoven.
Jag tror kanske inte att hon gjorde något fel, men hennes sätt att sko passade i alla fall inte Ferros hovar. Så nu känner jag en stor lättnad när det är Karins verktyg som satt fast skorna på hästens hovar, för då vet jag att det är som det ska vara. :) Det är ju snart dags för årets höjdpunkt innom dressyrtävlingar här uppe i norr så det känns bra att vara förberedd med anpassade skor och nyverkade hovar! 

 
1 Stallbruttan:

skriven

Ja, hua! Hur många skräckexempel har man inte hört om läskiga hovslagare - så tummen upp för alla bra!! :D

Kommentera här: