Riders Rasp

Jag hittade nyss en rätt så smart uppfining. En så kallad Riders Rasp.



Det är alltså en hovrasp som är tillverkad på ett sådannt sätt att den det blir mer säkert för en själv att raspa hästens hovar. Det verkar stört omöjligt att råka hyvla sig själv i händerna som man ibland kan göra när man slinter med en vanlig rasp. Den ska också underlätta att raspningen gör hoven rundare, vilket ibland inte är så lätt att få till med en rak rasp.
Jag har tyvärr inte hittat någon återförsäljare i Sverige, men Mustard har en bild på en Riders Rasp i sina annonser så jag antar att de kommer att börja, även om det ännu inte finns någon information om detta på deras hemsida. I England så kostar den runt 500 svenska kronor.

Jag skulle inte ha något emot att prova en sån här sak. När jag raspar Ferros bakhovar så skär jag mig lätt eftersom han rätt snabbt flyttar på hoven så att trycket mot raspen försvinner och raspen åker ur handen på mig. Luddigt förklarat men för att raspa så behöver det ju vara ett visst tryck mellan raspen och hoven för att raspen ska ta över huvud taget. Och eftersom Ferro inte klarar av att jag håller fast hans hovar så håller han upp benet själv och trycket blir rätt svagt samt väldigt kortvarigt. Jag tor en sån här praktisk sak skulle underlätta en del för mig.  

1 Sofie:

skriven

om jag inte sett helt galet så har dom liknande på granngården..

2 Sofie:

skriven

Ja jag är på god väg! :D Visst sa vi 12,30 imorgon? :)

3 Anna:

skriven

Jag har sett den på Granngården:)



Mvh Anna & Tabasco:)

4 Sofia:

skriven

Hej!

Sökte också efter denna produkt och hittade en återförsäljare :D



Mvh

Sofia



http://www.hasttema.se/butik/product_info.php?products_id=2762&osCsid=136b43f14dd874b65529fc923243f916

Kommentera här: