Tävlingshuva...

Jag har funderat på att införskaffa en tävlingshuva till Ferro. Då vi tävlar i dressy så är det egentligen förbjudet att rida med huva, däremot så kan överdommaren utföra en dispans om det exempelvis är mycket insekter. Dispensen gäller då alla hästar på hela tävlingen.
Jag har tidigare aldrig ens funderat på det där med huva, men på senaste hippotävlingen så var det en del med insekter och en dispans från öd var då framlagd. Vi hade fortfarande egentligen inga problem för att vi red utan huva, man han skakade lite på huvudet ibland då insekterna satte sig på honom.
Så jag började fundera lite. Det vore ju ganska förargligt om det satte sig en insekt i Ferros öra mitt under en tävlingsritt. Ferro är sansad för det mesta men inte ens han skulle nog kunna hålla sig i skinnet om det hände.
Så, därför har jag bestämt mig för att köpa en huva. :)

Då är ju frågan vilken färg det ska vara på huvan. Svart eller blå? Ska huvan vara i samma färg som ryttarens kavaj? Vilken färg på passolen? Det är lite besvärligt att matcha huva i dressyr eftersom huvan inte kan vara samma färg som schabraket, vilket är normen i hoppning. Hur skulle det se ut? En vit huva på en svart häst??



Jag tror Ferro skulle passa bäst i en svart huva. Skulle nog stå ut lite underligt med en marinfägad. Tror han skulle bli snyggast i guldig passol men kan man ha det om man har silverspännen? Ser det konstigt ut då? Jag skulle inte ha något emot ett snyggt märke på luvan, men de huvir som jag sett som har märken är oftast i underliga färger.

Vad tror ni? Vad har ni för färg på era huvor till era dressyrhästar?
1 Matilda:

skriven

Jag har faktiskt även tänkt tanken på att införskaffa en huva, men väntar med det!



Ferro passar nog bäst i den svarta! Eftersom er outfit är svart å vit skulle det nog se lite konstigt med en annan färg på luvan. :/ Guldkanten gör nog ingenting! Det blir bara lite extra touch :)

Kommentera här: