Hundutställning.

Jag och Jojo åkte i Lördags till en valputställning för att heja på Marie, som är våran kraftfoder leverantör. Hon skulle ställa ut sin valp så vi åkte dit för att titta på. Utställningen var inomhus vilket var tur då det regnade och var inte så kul väder utomhus.
 
En sak som jag reagerade på var att man fick betala för rosetterna som hundarna vann. Eftersom jag är van vid hästtävlingar, där rosetten ingår i anmälningsavgiften tycker jag det är ett mycket märkligt system. Antar att de har så för att hålla priserna nere men med tanke på antalet hundar som befann sig där så kan man tycka att de borde ingå.
 
En annan sak jag tyckte var ytterst märkligt var klädseln vissa handlers hade. Om man tänker på hur man visar en hund, att man ofta kan behöva böja sig ner, sitta på knä, huka sig, samtidigt som man sedan ska springa en runda eller gå fort, beroende på vilken hundras man visar. Hur lämpligt är det att ha en kjol som är så kort att den knappt täcker rumpan? Eller en urringning som är så djup att risken är att brösten hoppar ut när du springer? Är det för att distrahera domaren så mycket att den inte ser hundens alla fel? :P
Ärligt talat. Jag reagerar väldigt sällan på vad folk väljer att ha på sig. Det stör inte mig, men man borde på något sätt anpassa klädseln efter situationen. Det är väll ändå hunden som ska visas upp?
 
Annars verkade det vara ett trevlig och väl anordnat arrangemang. :)

Kommentera här: