Flygresor för hästar

Detta är något som jag tycker är väldigt intressant men inte helt lätt att hitta information om på nätet. 
 
Hur flyger man med hästar? 
 

Det beror ju såklart lite olika på vilket bolag man använder men detta är lite vad jag har hittat: 
 
Guido Klatte GmbH & Co. KG
 Ett tyskt företag som verkar vara väldigt seriösa och noggranna. De har starka referencer och väldigt fina fordon. De fraktar hästarna i boxliknande spiltor under flygresan. 
 
 
 
H.E Tex Sutton Forwarding
Jag skulle ha stora problem med att anlita dessa. Inte för att de inte är seriösa osv, utan hur hästarna står i planet. De står i spiltor som byggs upp allt eftersom hästarna lassas ombord på planet. De ska alltså ledas upp för en ramp, precis som vi själva går på ett flygplan. Många människor inne i planet som försöker placera hästen rätt och sedan bygga upp väggarna runt dem. Lite som packade sillar. Vad händer om hästen som står längst bak i planet får panik? Går det att ta sig fram till den?  
 
 
 
Air Horse Transport
Me liki! Titta hur de lastar hästarna i flygboxarna. De har som en bygd ramp som gör att hästarna bara kliver rakt in i flygspiltorna, som inte ser alltför olik ut en vanlig hästtransport. De verkar väldigt snälla med hästarna, lastar i grimma, klappar och uppmanar när hästen inte ville gå in i boxen osv. 
 
 
 European Horse Service 
Verkar vara ett väldigt seriöst och otroligt noggrant företag. Dock tror jag inte att de äger flygen utan verkar frakta med Flyghansa som de stog på flygboxarna. 
 
 
Andra flygbolag som har frakt med hästar är Quatar Airways, Flyghansa, Db Schenker, OHS osv. 
 
Jag tycker det är väldigt intressant det här med hästar på flygplan. Det är något som jag faktiskt skulle kunna jobba med, men det krävs säkert en del utbildning i flygsäkerhet osv. :) 
 

Kommentera här: