Dagens ämne: Hästar på vägarna?

Efter att ha läst Lipans inlägg och alla kommentarer som följde hennes inlägg så tänkte jag skriva min syn på det hela. :)
 
 
 
Hästar räknas idag som ett fordon. Det gäller både om man rider, leder eller kör hästen på vägen. Detta betyder att hur mycket biliter som hatar hästar på vägen skriker så HAR vi rätt att vara där, oavsett anledning!
 
Ryttare idag ger sig sällan ut på bilvägarna för att man tycker det är trevlig att rida där. Man kan bara skritta eftersom det ofta är hårda grus eller asfalterade vägar, det är halkigt för hästar med skor, det finns ofta dåligt med väggrenar att hålla sig på för att komma undan trafiken och för att inte tala om riskerna med att rida på vägarna. Men likaväl så måste vi ibland göra det.
Eftersom hästar räknas som fordon så får vi inte enligt lag framföra dessa fordon på trottoarer, gångbanor, cykelbanor eller andra motionsspår. Vi får inte rida på gräsmattor, åkrar, ängar, plantage eller privat mark. Vi får inte rida där vi förstör marken.
 
Vi får däremot rida på bilvägar. Vi håller oss till trafikreglerna lika väl som andra vägtrafikanter gör. Vi håller till höger, stannar vid korsningar, håller högerregeln och visar hänsyn. Vi hälsar och tackar bilister som saktar ner, vi använder handsignaler för att visa vart vi ska om det behövs. Vi använder reflexer så att bilisterna hinner uppmärksamma oss i tid.
 
Den enda bilväg vi inte får rida på är motorväg eller motorled vilket är rätt självklart i sig själv. Med en hastighet på 100 km eller mer så är det helt enkelt inte lämpligt att tillåta hästar på vägen.
 
Jag läser många inlägg från både bilister och ryttare och alla ska argumentera om saker är rätt eller fel osv. Egentligen är det ju inte så mycket att argumentera om.
 
Hästar har rätt att visas på bilvägar enligt svensk lag! Vilket betyder att hur mycket vissa bilister skriker över hur olämpligt det är, skäller på er för att ni är ivägen, förstör vägarna osv, så sträck på er, behåll lugnet och säg att det är något personen i så fall så ta upp med regeringen. Ni gör inget fel.
 
Bilister MÅSTE visa hänsyn för ryttare, lika väl som vi ryttare MÅSTE visa hänsyn mot bilister. Alla på vägen måste visa omsorg och hänsyn för att undvika olyckor. Om det är en bilist som upprepat kör nära, kör för fort eller skrämmer hästen, ta reg nummret och gör en anmälan. Om det gäller ett visst område, skriv ut lappar och lämna i brevlådorna, om det gäller en viss vägsträcka hör med vägverket om de kan sätta upp en varningsskylt.
 
 

Det finns mycket vi kan göra, utan att gå dra till drastiska metoder som man ibland läser om. Men som sagt det viktigaste:
 
*Behåll lugnet, räta på er och förklara att så här ser sveriges lag ut.
 
1 AmandaB:

skriven

SV; exakt :D

MVH AmandaB

2 Josefin Pageryd- hästbloggen:

skriven

Tack för tipset!! Han veterinärbesiktades för några månader sedan, kanske 5 månader. Dock var jag inte på plats men jag fick protokollet och då sa veterinär att hans rygg va bra men självklart kan det ha hänt nått efter. Vet inte riktigt vad man kollar med ryggen när man gör en vanlig besiktning. Han har haft KT ute tidigare och då hittade dom inte heller nått förutom att han var lite stel i bogen men sen dess har det inte varit problem. Longerade honom lite lätt igår, han var inte helt ren men han va inte lika halt så kan vara så att han sträckt sig i hagen? Men är ändå skumt att det kommer under arbete, eller? Det kan vara både ryggen, bogen, ben o ja vem vet. Vore mycket enklare om dom kunde berätta vad som var fel haha :)
Kram och tack för att du delar med dig, uppskattas verkligen!

3 Li:

skriven

Tack för länkningen! :)

Jag sitter och undersöker olika vägar att gå vidare, via kommunen, tidningar osv, för att kanske få till en förändring.
Jag hoppas att jag fått någon okunnig/ignorant bilist att tänka till en gång extra i alla fall. :)

Svar: Vad är det för förändring du letar efter? Att kunna upplysa fler? :) Jag tror generellt att folk inte tar åt sig av insändare där man ber folk ta hansyn eller "gnäller" på sura förare osv. Jag tror att man får störst effekt när man verkligen påpekar att lagen i sverige ser ut så här. Det är inte vi som är ute och rider på vägarna som är problemet, utan de som faktiskt inte följer trafikreglerna ang. häst på vägen. Jag tror ju mer man lämnar känslorna utanför och håller sig till fakta desto större effekt får man. Sen skulle man ju önska att det fanns en lag som sa att man bara fick köra max 30 km/h förvi ett ekipage men det tror jag är svårt att få igenom. :) Lycka till i alla fall. :)
Jeanette

4 Li:

skriven

Tack för att du ger mig en helt annan vinkel! :)
Förändring menar jag tex hastighetssänkningar, fartgupp osv (står mitt emot en ridskola), men jag tror att sånt är ruskigt svårt att få igenom.
Och nä, några snyftningar i dagspressen tänker jag inte ägna mig åt.

Svar: Försök att proppsa på att det är för barnens skull som hastigheten ska sänkas så kanske det går lättare. :PSen så tror jag man får sätta upp egna skyltar om man bara har markägarens tillåtelse. :)
Jeanette

Kommentera här: