Dressyrframridningar...

Såg att flera bloggar tagit upp detta ämne och tänkte delge mig om mina åsikter i väntan på att tvätten ska bli klar.

Jag vet inte om det har att göra med att jag tävlar uppe i norra Sverige eller om jag helt enkelt har haft tur, men jag har aldrig upplevt snorkigheten och brist på respekt som de andra bloggarna skrev om på en dressyrtävling. Det finns alltid dem som är osäkra på högerregeln och ibland blir det en näst intill krock då båda ryttarna svänger åt samma håll eller är osäkra på vilken som kommer att väja först, men i regel tycker jag att alla håller sig till högerregeln och inte medvetet rider ivägen för andra.
Däremot tror jag att de som tävlat länge ofta är duktigare på att focusera på sin egen framridning och inte bryr sig så mycket om vad alla andra håller på med, medans de mindre rutinerade ryttarna har svårare att focusera på ridningen och är mer inne på vart alla andra ryttare är.
Jag upplever ibland att mindre ruttinerade ryttare skapar en hel del onödig irritation för sig själva när de blir arga på en annan ryttare som "red igenom deras volt" eller "inte höll sig på sin sida av ridhuset så kunde jag vara på den andra". Min personliga åsikt är att man inte kan lägga beslag på någon del av ridhuset/ridbanan under en framridning utan man får anpassa sig och acceptera att de andra ryttarna också vill rida fram. Förutsatt att de inte rider ivägen för dig så har du ingen rätt att kräva plats.

1 Kerstin:

skriven

Håller med dig, men förstår de som upplever det som rörigt. Dels för att man kanske är orutinerad och dels för att jag faktiskt tror att de är mer "självisk" ner över. Bakom det uttalandet ligger ingen vetenskaplig forskning, bara egna erfarenheter och hörsägner från kära vänner. :) Vi här i norr har lite mer hyfs. ;)

Kommentera här: