Ny presentation!

Jag har ju glömt att presentera mitt nya vrålåk!
 
 
Haha, ännu en Audi. :P Jag har bara haft audi, hela min familj kör audi och har gjort det väldigt länge och tidigare komenterade folk att våran garageuppfart till huset var en audi-gravplats eftersom det stog avställda audisar där.
 
Min första blåa audi hette Ådi. Sen körde jag en silverfärgad som kallades för Silverfisken. Sen kom såklart Rödmyran som nu kommer att få sluta sina dagar på skroten. Så när jag nu fick en grön så måsten den ju också ha ett passande namn. Gröna-Bönan? Draken? Tillslut tipsade en jobbarkompis mig om namnet Shrek och det har fastnat.
 
Det känns jätteskönt att ha en mera pålitlig bil än Rödmyran, som praktiskt tagit höll på att falla isär. Shrek får dessutom dra nästan 200 kg mer än Rödmyran vilket behövs för mig och min stora jätte till häst.
1 Benny:

skriven

Kanon!!!!
Men.... Den behöver en tvättning! ;-)
Hör av dig när du vill ha hjälp med "Rödmyran".

2 Matilda Holmström:

skriven

Hej!

vad gulligt att du länkar till min blogg i din meny :D Tack!

3 Isabell:

skriven

Sv; vad använder du när du longerar din häst? Den drar inte runt bakbenen, och inte heller i munnen, som folk säger. Man behöver inte alltid förstora upp saker och ting samt beskriva dem som tortyrredskap när man aldrig har provat och bildat sig en egen uppfattning. Nu säger jag inte att du gör det men jag har läst det på andra ställen. Överdrivna spekulationer. Den kanske inte är 100% optimal, det tror jag mycket liten del av all utrustning man har, är. Men jämför den med exempelvis snodd/annan inspänningstygel så är denna mer rörlig och blir inte statisk. Har man den lagom löst åtspänd så har hästen dessutom friheten att komma loss i hals och rygg och tvingas inte ned i någon onaturlig form. Men lika viktigt som det är att den är rätt inpassad är det som att rätt person håller i longeringslinan, så ser jag på saken.

4 Matilda:

skriven

Röstar för Shrek! Tycker det var ett bra smeknamn. ;)

5 Isabell:

skriven

Sv; Alla inspänningar och så även en chambon påverkar bara huvudets ställning. Form/bärighet kommer bakifrån och alla inspänningstyglar fixerar på hästens huvud. Håller man ner hästens huvud kommer den att hamna på bogarna, med andra ord uppmanar alla inspänningstyglar hästen att gå på bogarna, ganska enkelt. Sen finns det ju sämre och bättre hjälptygar, och det går ju att diskutera.

Teoretiskt förstår jag hur du menar med att bakselen på pessoaloungen skulle ge/ger tryck/ryck i munnen även fast allt är mycket löst inspänt. Men i praktiken, eftersom jag har provat selen, ser jag att min häst inte är särskilt brydd om att bakselen ligger och skumpar i bakändan när han sänkt sig så att man kommer undan det konstanta dragandet, som alla andra "självgående" inspänningar medför. Därför ser jag inga problem med att använda den till ett lätt longeringspass som variation någon gång ibland till ridning och övrig träning. Min häst såg avslappnad ut och verkade inte tycka att något var särskilt obehagligt. Jag är medveten om att den inte är idealisk, och det tycker jag är huvudsaken. Jag tycker det är upp till var och en att välja vad de vill använda så länge hästen inte far illa. Det tror jag även du är medveten om, skillnaden är att du väljer att ha en chambon och jag en pessoalounge.

Kommentera här: