Gör livet lättare.

Något som har underlättat saker och ting på senaste tiden är den här praktiska saken:
 
 
I början tyckte jag den var hemskt svår att använda men sen kom jag på hur man gjorde och snacka om tidsbesparande!
 
Detta är då alltså en läderolja i sprayformat. Den är rätt tjock och absolut inte rinnig, luktar dock lite starkt. Efter att man tvättat lädret rent så hänger man upp delarna på en lämplig hängare som rymmer alltihop, sen tar man med sig hela hängaren in i vattenspiltan och sprayar med läderoljan över alla läderdelar. Det är mycket starkt rekomenderat att hålla till i spolspiltan eller möjligen utomhus eftersom det är rätt bra tryck i flaskan och själva spraystrålen är bred så det kommer att komma olja lite överallt. Sen hänger man upp kroken och låter sjunka in i lädret. Det står på flaskan ca 5 minuter och att det är svårare att torka bort ju längre oljan sitter kvar på lädret. Jag upptäckte dock att ju längre man låter det sitta, desto mer sjunker in i lädret och desto mindre behövs torkas bort.
Jag putsar ofta allt läder samtidigt. Så jag brukar börja med att tvätta av lädergrimman, eftersom den utsätts för mest slitage då den används som vardagsgrimma. Tvättar och torkar av grimman och sprayar den sedan. Gör sedan samma sak med kandaret, tränset, stövlarna och sadeln. När den sista är insprayad så börjar jag torka av grimman med en handduk, som var den första som blev inoljad. Så arbetar jag mig igenom alla saker i rätt ordning.
 
Ett annat tips jag tänkte dela med mig av är att detta:
Efter att man putsat och smörjt in träns eller liknande saker, låt det inte torka på samma hål som det vanligen sitter på. Exempelvis om sidostyckena alltid är spända tre hål uppifrån så låt de torka på fem hål uppifrån och ändra till de rätta hålen innan du ska tränsa nästa gång. På så vis så undviker man att tränset töjer sig i de hål som används till häst.
 

Kommentera här: