Hjälpredan Ferro.

Ferro är alltid väldigt intresserad av vad jag håller på med när jag går omkring i hagen. Han följer efter mig, står bredvid mig, petar på redskapen, snusar i skottkärran och försöker peta på mig för att få uppmärksamhet. Väldigt gulligt eftersom han aldrig är påstridig eller ivägen så stör han inte.
MEN nu har han börjat förstöra mina fina högar som jag krattar ihop lite överallt i hagen för att senare skotta bort när de torkat lite. De väger mindre i skottkärran då. Såg det för första gången idag. Ferro stog som vanligt en liten bit bort och tittade på vad jag gjorde medans jag krattade ihop högar. Och medans jag krattade så ser jag hur Ferro börjar skrapa med ena framhoven i marken lite försiktigt.
Det lustiga är att han hela tiden tittar på mig, viker knäet och drar hoven efter isen men lyfter den knappt ovan marken, så det är inga riktiga hovskap utan mer hovdragande. Han drar hoven väldigt lååångsamt och sen tittar han på mig igen.
Jag sa inte så mycket åt honom utan gick senare iväg med en full skottkärra. När jag kom tillbaka så ser jag hur Ferro står och gräver med hoven i en av mina ihopkrattade högar så att skiten flyger åt alla håll. Hojar åt honom att sluta och Ferro går vidare till nästa hög och fortsätter gräva där istället...

Så jag vet inte riktigt vad han tror att han gör. Om han försöker hjälpa eller stjälpa mig eller om han bara är en vanlig häst som försöker härma ett beteende som han tror är önskvärt? :P

Kommentera här: