Hjälp!

Åkte till stallet efter jobbet ikväll. Hästarna stog redan inne och var nattade för kvällen. Jag öppnar boxdörren och möts av en häst med blöt lera upp till knäna på alla fyra benen. Jag höll på att få en hjärtattack!! Ferro går ju egentligen i en avspärrad del av sin hage som endast består av sand, men när jag gick dit och tittade så var nu avspärrningen borta. Fritt fram att gå omkring i den djupa leran som resten av hagen bestod av....
Det var bara att ta ut Ferro på gången och börja tvätta.... och tvätta... och tvätta... Hittade två skorpor under all lera och sand som jag behandlade noga.

Jag känner mig lagom glad just nu. Får Ferro ett återfall igen så vet jag inte vad jag tar mig till. Hur många gånger kan en häst få lymfangitförgiftning på kort tid innan den blir kronisk?

Fan fan fan!!
1 Sofia:

skriven

Hagen har varit öppen så i över en vecka, trodde absolut att det var du som öppnat den eftersom den varit så så länge.. Hoppas han inte blir dålig! Han ser iaf glad ut då han kan gå fram och tillbaka i hagen :) Vi får hoppas på snö snart så hagarna blir fina igen!

2 Anonym:

skriven

Lymfangit



Lymfangit är en inflammation i lymfkärlen i benet, t ex på grund av en sårskada eller mugg. Benet blir svullet, men det är inte alltid hästen får feber. - Lymfangit kan bli kroniskt, men om man behandlar orsaken i tid så brukar det gå bra. Man kan också minska risken genom MYCKET RÖRELSE, massage och stallbandage. - Olika hästar har olika lätt att drabbas av lymfangit. Vet du att din häst är känslig så lägg gärna ett antibakteriellt bandage om den får ett sår.

Kommentera här: