Surf tävling dag 1.

Började dagen med att försova mig... regält. Med typ tre timmar... Lite stressigt när jag vaknade kanske? :P

I alla fall så skonades vi ifrån regnet hela dagen! Hur tacksamt var inte det?! Ferro fick gå ut i hagen på morgonen eftersom vi inte skulle starta förrän klockan kvart över två. Vid halv elva började jag förbereda mig, tänkte bada lergrisen till häst men upptäckte då att det inte fanns något varmvatten. Det börjar bli lite av en vana nu att det inte finns. Tror det har hänt inpå varje tävling det här året att jag fått lov att antingen bada honom i pissljummet vatten eller skippa det helt eftersom vattnet var iskallt.
Fick gå till attack med ryktborsten i stället men det var inte lätt eftersom han hade rullat sig i leran. Och eftersom jag tidigare sprutat pälsglans i manen för att leran inte ska fastna lika lätt så tror ni det var lätt att få knopparna att sitta?? Nej, inte direkt.

Redan efter att jag satt upp innan första klassen så kände jag att det inte skulle bli en rolig framridning. Ferro hängde i högertygeln, kastade sig åt alla håll och kanter om en annan häst kom innom fem meters avstånd från honom, visste absolut inte vad broms vad och hade aldrig hört talas om skritt. Var något irriterad på honom och försökte jobba som både Pia och Ann sagt, att lägga ned, lägga ned, lägga ned. Så jag började med galoppen nästan direkt. Fungerade bra om han var ensam på ena halvan av framridningen, annars kastade han sig om något annat ekipage fanns i närheten.
I själva programet så gick det precis likadant som på framridningen. Till råga på allt så satt min hjälm väldigt löst och den gled snett eller ned över pannan så att jag flera gånger under ritten var tvungen att räta till den! Skritten och traven var väldigt ofocuserade och vi hade mest dragkamp med varandra. Han galopperade i första mellantraven och slog sig fri i ryggningen. Galoppen var våran bästa del förutom att de enkla bytena mest blev jämfota hopp. Den förvända galoppen kändes otroligt stabil, även den högra som annars brukar vara väldigt flak och obalanserad.



Vi hamnade på 60,85%, vilket otroligt nog räckte till en delad tredje placering. Eftersom det var ponnytävlingar på andra banan samtidigt som prisutdelningen så blev det inget ärevarv. Ferro var duktig och stod stilla hela prisutdelningen men så fort vi skulle lämna banan så bara visste han att vi skulle ju galoppera nu ju! Och han blev väldigt besviken när han inte fick det. :P

Film bevis nedan.



Inför nästa klass så red jag knappt fram eftersom den började ca fem minuter efter prisutdelningen i förra klassen. Red några övergångar, byten och ryggningar. Ferro kändes nu som en helst annan häst! Jag behövde bara andas ut så saktade han av. Han var lugn och sammarbetsvillig och så duktig.
Så nästa start blev i FEI Lagprogram. Han föll fortfarande in i galopp i båda ökade traverna, men annars så gick det bra. Han gjorde en fin ryggning, bra bakdelsvändninar och höll sig i skinnet i bytena. Dock så var han lite rak i skolorna och taktade i skritten så vi hamande på 58,37 %. Men det gjorde inget eftersom han skötte sig så bra i den här klassen.

1 moa:

skriven

ett ök? haha, det var inte snällt sagt =D

2 Emily - RYTTARDUON:

skriven

sv: Jo fast det var inte de täckena jag syftade på :)

3 Malin:

skriven

Svar: Låter väldigt intressant. Måste ta och söka fram den artikeln.

Vi har i dagsläget låtit honom stå i vinterhagen fram tills att min andra häst betat ner sin hage och efter det släppa honom i hennes. Han borde inte kunna få i sig samma mängd kan man tycka iallafall? Som det är nu hetsäter han om han än skulle vara där 1 timma eller 24/dygn.. :/

4 Camilla:

skriven

Sv: Tack för tipsen! :)

Första klippet är ifrån Toscas första gång i nytt ridhus och jag tog den biten ifrån filmen därför att sitsproblemet syns bäst där. Det brukar inte gå i 110 knyck ;)



Har tappat massor av balans då jag inte ridit aktivt som jag brukar sen september :( Ska absolut träna på det du skrev, ska bara få henne att trava lugnt på långa tyglar. Hon är mitt uppe i en piggpigg period! :)

5 emily:

skriven

Nja, det var en rolig helg ändå men det var onekligen mycket strul och ett fantastiskt dåligt väder!

6 elvira:

skriven

sv; ja, vill du ha?:)

Kommentera här: