Men snälla!!!

Vad är det här??? Först kom Hippo med 800 kr för meetinguppstallning i box i tävlingsstallet. Nu kommer Vännäs ut och skriver att dom ska ta 850 kr för mobila tävlingsboxar!!! Alltså vad är det här??? Har dom fått storhetsvansinne??? Hur kan dom tro att folk kommer att åka långväga ifrån för att betala sådanna hutlösa priser?? Och de ekipage som är runt ifrån Umeå kommer inte heller att välja uppstallning och därför inte starta i lika många klasser om de måsta ha hästen uppstallad i transporten.
Mindre startande = Mindre anmälningsavgifter = Mindre pengar kommer in i tävlingen.
Jag vet inte om Vännäs äger sina mobila boxar men om de inte gör det så måste ju boxarna betalas i alla fall, oavsett om de blir fyllda eller inte.

Förra året kostade en meetingbox 450 kr så det är en höjning på nästan det dubbla priset! Eftersom ingen av klubbarna längre uppe i Norra Sverige så som Luleå och Skellefteå har sådanna prishöjningar och Surf har inte planerat någon större höjning så förstår jag inte vad det är dom baserar prishöjningen på!? Reglerna om rengöring av boxar är vissligen besvärlig men eftersom Vännäs har mobila boxar så kräver det knappast någon större åtgärd. Och eftersom många nu väljer att inte spåna boxarna utan ber de tävlande att ta med eget spån så borde priserna kunnas hållas nere. 

Jag blir så frustrerad! Som att det inte är dyrt nog att tävla utan dessa extrema prishöjningar, och när dessutom anmälningsavgifterna också går upp med runt 10-40 kr per klass, men premierna står kvar på samma summor så blir man ännu mera irriterad!

Jag förstår att det börjar luta åt att de högre medelsvåra klasserna har högre antal anmälda än de lägre lokala. För vem har råd att åka på en tävling med siktet på att skaffa tävlingsvana och låta hästen bekanta sig i tävlingsmiljö och kanske starta lokala klasser där det inte finns några premier att vinna, när det kostar mer under en tävlingshelg än vad det kostar att äga hästen under resten av månaden med stallhyra osv?

Nu vill jag veta vad ni tycker och vad ni ska göra. Kan ni åka till Vännäs när priserna är så höga?

1 Li:

skriven

Håller med om att det är helt hutlösa priset och det är verkligen skittrist! Tycker att 500:- för en meetinguppstallning är i högsta laget det med, som Luleå har på nästkommande tävling. Men nä, då väljer man nog att starta färre klasser och inte ta någon uppstallning.

2 Beffa:

skriven

Oj! Det är verkligen inte samma priser som när jag tävlade..nog för att det är längesen, men nä jag skulle inte vilja lägga 850kr på uppstallning, kul om man vill tävla typ varannan helg, då kostar typ uppstallningarna mer än stallhyran i sitt vanliga stall!! Galet..

3 Ida:

skriven

Hej! Vill bara kommentera ang. priserna på URFs tävling så är det TS som tagit beslutet om priserna och det är något som ska gälla för alla grenar. Tidigare har vi i dressyrsektionen kunnat ha lite lägre priser men det få vi alltså inte nu längre.

Men jag håller med dig om att det är svårt att få det att gå ihop när avgifterna bara blir högre och högre.

4 emily:

skriven

Håller med Ida, vill dessutom hävda att det är till stor del Ridsportförbundets dumma jäkla regler om rengöring som gör att priserna trissas upp! Ridning ska inte vara en rikemanssport, men när premierna tas bort, hederspriser tas bort och helt idiotiska regler för att undvika doping på en nivå där man inte ens har dopingkontroller införs, då blir det ju en svindyr sport. Det förlorar alla på.

5 Åse:

skriven

Håller med om att priserna är alldeles för höga. Men jag vet att när vi hyrde mobila boxar så tror jag de kostade 750 kr styck för en helg, och som arrangör måste man ju ha igen de pengarna, och helst även täcka icke uthyrda boxar eftersom man betalar för dem också. Men något är ju fel när man kan betala mer för mobila boxar utan spån än vad man kan hitta fina hotell inklusive lyxig frukost för ryttarna till en lägre kostnad.

6 emily:

skriven

SV: Och så räknar man med att reglerna dök upp precis efter SHBK blivit friad för doping på grund av en kontaminerad box, säkert att det beror på bakterier!

7 Anna:

skriven

Angående URFs priser så tycker jag bara att det var konstigt att det kostade 600kr för boxarna på hopptävlingen helgen innan men 800kr för samma boxar på dressyrtävlingen. Jag tror att just det gjorde att folk började snacka. Hyr man mobila boxar förstår jag att det blir dyrare. Jag fick höra från Pia att vännäs har hyrt lavåsboxar i år och dom är ju dyrare än de från skellefteå som vi hyr... så de höga uppstallningskostnaderna har väl att göra med det. Och hade det varit så att tävlingen blivit 3dagars som det står att det skulle vara hade jag nog betalat det. Men nu känns det inte värt pengarna för bara en klass på söndagen, så jag kommer att åka bara över lördagen. Men det är tråkigt att det har blivit så dyrt att tävla.

8 Ida:

skriven

Svar till Anna: Det är ett pris som gäller för tävlingar som startar lördag eftermiddag när uppstallningen blir tillgänglig från lördag lunch och ett annat pris när tävlingen startar lördag morgon och de gästande ekipagen kommer redan fredag kväll.

9 Anna:

skriven

Ida: Tack, det förklarar saken!

Kommentera här: