Vad är dressyr?

Det är väldigt vanligt att man hör / läser att ryttare "idag ridit dressyr" eller att "På måndag är det dressyr på banan" osv. Det är egentligen en ganska underlig sak att säga / skriva även om alla ofta förstår vad de menar.

Jag tror att just ordet dressyr är feltolkat. Ordet Dressyr betyder rätt och slätt lydnad. Om man tar reda på ordets direkta innebörd så står det att dressyr innebär att manipulera ett djur till att utföra eller inte utföra ett beteende eller en rörelse.

Så när vi ber en häst om något, exempelvis att fatta galopp, så rider vi dressyr. Så fort vi ber hästen om något så handlar det om dressyr. För inte låter vi hästen göra som den vill, även fast vi till exempel hoppar en bana eller rider i skogen? Eftersom vi alltid (så länge hästen är under kontroll) påverkar gångart och riktning när vi rider så rider vi alltid dressyr, oavsett var vi rider eller vilken gren vi rider just vid det tillfället.

Det finns vissa ordspråk som går ung. så här; "Hästen är inte till för dressyr utan dressyr är till för hästen". Sådanna uttryck är då lite missvisande och tvetydliga om man då verkligen benar isär vad dressyr betyder. Utan dressyr så skulle vi inte rida på hästarna alls eftersom de inte skulle förstå vad vi begärde av dem. Dressyr går då inte heller att enbart begränsa till ridning utan går att aplicera till all hantering, eftersom vi uppfostrar våra hästar till att uppföra sig på ett vis som gör att de inte är farliga för oss eller andra att befinna sig omkring. Vi vill inte att hästarna ska sparka eller bita oss och vi vill inte att de ska dra i grimskaftet eller kliva iväg från uppsittningspallen. Vi dresserar alltså våra hästar till att inte utföra vissa beteenden och dresserar dem till att utföra andra.

Jag blir ofta lite trampad på tårna när ryttare, speciellt yngre ryttare (barn, yngre tonåringar) skriver/pratar om hur de avskyr dressyr. Att det är det tråkigaste som finns osv. Jag känner att deras ridlärare/tränare/ägare till deras sköthästar/föräldrar osv, borde bli bättre informerade och utbildade i vad dressyr verkligen är.

Här rider jag dressyr på Ferro...



Här också...



Och här tränar vi dressyr från marken.



1 Frida Fransson:

skriven

SV: ja! tack så mycket! :D

2 Stina:

skriven

Bra skrivet!

3 Emelie:

skriven

Sv: så mysiga är dom vill verkligen bara ha dom, sen när vinter kommer! Ja ni dressyr ryttare är så tråkiga ;)

4 Emelie:

skriven

Otroligt bra skrivet!

5 josefine m. ridtravaren Bellie:

skriven

SV: Tack så mkt! :)

6 Maria Johansson:

skriven

sv: haha vad sjutton! Hur ofta ser man en kackerlacka i pälsen på hästen? Hur ofta ser man en kackerlacka över huvudtaget i stallmiljö?! :P /Maria

7 Isabella Bergh:

skriven

sv: ja de borde ju vara 3 hinder på framhoppningen... fattade ingenting ;)

8 Anonym:

skriven

jättefin häst :D

9 Matilda:

skriven

svar: Tack! Det är så roligt när man känner att saker och ting faller på plats, för varje gång jag rider honom :)

10 Julia:

skriven

Nja... Jag kan hålla med till viss del, men jag håller inte med om att det är missvisande att säga att dressyren är till för hästen och inte tvärt om, inte heller att dressyr betyder att manipulera hästen till att lyda. Jag sysslar mycket med frihetsdressyr, där jag vill använda dressyrövningar för att kunna bygga upp hästens och min egen kropp om det så är från marken eller uppsuttet. Det jag sysslar med handlar inte om att manipulera eller använda hästen, utan om att samarbeta och kommunicera för att kunna uppnå harmoni tillsammans.



Jag arbetar FÖR att låta hästen göra det hästen vill göra. För mig handlar inte ridning eller annan träning om att bestämma gångart eller riktning hela tiden, utan att hela tiden ge & ta = dela. Och om jag vill att hästen ska göra något särskilt, till exempel en dressyrövning, så försöker jag föreslå det för hästen på ett sätt som gör att hästen också kan tänka sig att göra det.



Det är min syn på det :)

11 Olivia Gustavsson:

skriven

sv. ja den är helt okej :) fast lite kort bara :P man får rida fram och tillbaka hela tiden för det tar typ 5 minuter att skritta xD

12 Lamia / Hästblogg:

skriven

Nejmen, vilket snyggt täcke ni har på headern! ;D

13 Matilda:

skriven

svar: Jag hade hoppats på att du skulle nappa ;) Vet ju hur mkt du har kämpat med detta hovlackerande! Om jag tycker det är värt resultatet ska jag komma ihåg ditt tips :)

14 Matilda:

skriven

Duu föresten, du har inte provat detta? http://www.charlies.nu/hast/hovvard/hovlack-chevaline-globus.html



Funderade nämligen på att köpa det först men blev lite snål..

15 Lovisa Brännström:

skriven

Äntligen någon med samma tänk som jag haha. Jag har själv ofta fått höra hur folk säger, framförallt hoppryttare "nä jag rider inte dressyr". Hur kan man undvika dressyr? Är det ens möjligt? För mig är allt dressyr..

Jättebra skrivet!! =)

16 Matilda:

skriven

Så fin häst!



SV: Jag vet faktiskt inte :P

Kommentera här: